شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشورهای عربی#بغداد

برگزاری کنفرانس «جاده توسعه» در بغداد با حضور ایران و کشورهای عربی

برگزاری کنفرانس «جاده توسعه» در بغداد با حضور ایران و کشورهای عربی

رسانه های عراقی از برگزاری کنفرانس جاده توسعه در بغداد با حضور ایران و کشورهای عربی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کنفرانس «جاده توسعه» امروز شنبه با حضور هیئت‌هایی از کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با سخنرانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در بغداد آغاز به کار کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، هیئت سوری در این کنفرانس گفت علاقه مند اتصال شبکه های راه آهن سوریه، عراق و ایران به یکدیگر هستیم.

رئیس این هیئت نیز گفت متصل شدن جاده توسعه به سوریه را برای انتقال مسافران و کالا پیشنهاد می کنیم.

هیئت ایرانی هم در این کنفرانس تصریح کرد جاده توسعه نقش مهمی در معادلات لجستیکی منطقه ایفا می کند و فرصت های زیادی برای انتقال کالا در مسیرهای مختلف به وجود می آورد.

این هیئت خاطر نشان کرد تشکیل کمیته مشترک میان وزیران حمل و نقل کشورهای منطقه را پیشنهاد می‌کنیم.

سخنگوی دولت عراق گفت مدت زمان لازم برای انجام پروژه جاده توسعه چهار سال است که از سال 2024 آغاز شده و سال 2028 میلادی پایان می یابد. این سخنگو افزود ماموریت جاده توسعه، انتقال کالاها از اروپا به ترکیه از طریق عراق و به سمت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

به گفته این سخنگو، 10 کشور در کنفرانس جاده توسعه شرکت کردند که شش کشور از همسایگان عراق هستند.

سفر مشاور امنیت ملی عراق به سلیمانیه برای بررسی امنیت مرزهای ایران

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در رأس هیئتی امنیتی و به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح برای بررسی اقدامات مربوط به اجرای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق درباره امنیت مرزها وارد سلیمانیه شد.

وزارت خارجه عراق: ایران تصمیمی برای کاهش صادرات گاز به عراق ندارد
خبر دیگر از عراق اینکه، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش صادرات گاز ایران به عراق مسئله فنی است و تهران قصد کاهش صادرات گاز خود به عراق را ندارد. ما همچنین برای حل مشکل بدهی‌های پرداخت نشده به ایران تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/