شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایپا#قیمت#جایگزین

قیمت جایگزین پراید چقدر خواهد بود؟

خودروی اقتصادی پاژ، تولید شرکت سایپا و جایگزینی برای پراید است که احتمالا در اسفند ۱۴۰۲ از آن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، خودرو پاژ، محصولی است که سایپا آن را در یک پروژه مشترک با ایران خودرو، بر مبنای رنو کویید طراحی کرده است. با توجه به اینکه ایران‌خودرو و سایپا باید هر کدام محصول اقتصادی خود را معرفی کنند، بنظر می‌رسد خودروی پاژ محصول طراحی شده سایپا برای بازار خودرو‌های اقتصادی کشور باشد.

 

با توجه به شروع تولید سایپا P۹۰ در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، رونمایی خودرو سایپا پاژ احتمالا در اسفند ۱۴۰۲ بوده و در تابستان ۱۴۰۳ نیز وارد بازار کشورمان خواهد شد. پاژ، هاچ بکی اقتصادی در کلاس A است که با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار می‌آید و آنطور که محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا می‌گوید، خودرو پاژ قصد جایگزینی با پراید را دارد.

 

قیمت جایگزین پراید چقدر خواهد بود؟

 

 

پاژ با پیشرانه BR ۱۰ از نوع سه‌سیلندر با ۱۲ سوپاپ راهی بازار می‌شود و حجم موتور آن یک لیتر است و می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی و ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار قدرت داشته باشد. این عدد‌ها نشان می‌دهند سایپا پاژ باید یکی از کم‌مصرف‌ترین خودرو‌ها باشد و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج لیتر خواهد بود.

 

پیشرانه‌ای که برای خودرو پاژ سایپا درنظر گرفته شده، موتور تنفس طبیعی با حجم تقریبی یک لیتر است که ۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعته دستی متصل است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه احتمالاً از خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو بوده و همان موتور ۳F۰N است که ۱۰۴۸ سی‌سی حجم دارد و چیدمان آن سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ است. استاندارد آلایندگی پیشرانه پاژ یورو ۶ خواهد بود. پاژ کم‌تر از یک تن وزن دارد و مصرف سوخت بهینه آن حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

 

با توجه به اینکه پاژ با موتور ضعیف‌تری نسبت به کوییک، ساینا، تیبا و حتی پراید عرضه می‌شود، انتظار می‌رود قیمت کمتری نیز نسبت به این مدل‌ها داشته باشد؛ بنابراین با توجه به قیمت ۲۴۸ میلیون تومانی ساینا در کارخانه، اگر این خودرو در بازار فعلی عرضه می‌شد، قیمتی حدود ۲۴۸ میلیون تومان داشت.

 

 

قیمت جایگزین پراید چقدر خواهد بود؟