شهر خبر

هجوم کالاهای کشور اندونزی به بازار ایران/ کدام کالا در رتبه اول؟

هجوم کالاهای کشور اندونزی به بازار ایران/ کدام کالا در رتبه اول؟

ایسنا: اندونزی یکی از شرکای تجاری ایران است. در سال گذشته بیش از ۹۳ هزار تن کالا در قالب ۱۲۰ کد تعرفه مختلف به ارزش بیش از ۱۱۸ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار از اندونزی به ایران وارد شد که از نظر ارزش دلاری ۲.۸۶ درصد و از نظر وزنی حدود یک درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

البته رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر اخیر خود به این کشور با رئیس‌جمهوری اندونزی و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. با توجه به این سفر و توافق ایران و اندونزی برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی، به نظر می‌رسد امسال شاهد رشد و توسعه روابط تجاری دو کشور باشیم.

نگاهی به آمار واردات ایران از اندونزی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نخستین کالای وارداتی و صدرنشین جدول واردات از این کشور به ایران را روغن پالم به خود اختصاص داده است. چرا که در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۵۷۲ تن روفن پالم در ظروف ۲۰۰ لیتری و بیشتر از اندونزی به ایران وارد شده که ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار داشته است و سهمی معادل ۲۰.۲۴ درصد از کل واردات اندونزی به کشورمان دارد.

رتبه دوم اما به اسید استئاریک اختصاص دارد که در چربی و روغن‌های حیوانی و گیاهی یافت شده و کاربردهای بسیاری از جمله در شمع‌سازی، مکمل‌های غذایی، مواد آرایشی و... دارد. ایران با خرید بیش از ۱۲ هزار تن از این محصول به ارزشی بالغ بر ۱۹ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار، اسید استئاریک را رد رتبه دوم واردات از اندونزی قرار داده است که سهمی معادل ۱۶.۸۳ درصد از کل واردات از این کشور در سال گذشته دارد.