شهر خبر

آیا باید مهاجران افغانستانی را از کشور اخراج کنیم؟

یک فعال فرهنگی افغانستانی معتقد است استفاده از اهرم فشار به مهاجران افغانستانی، بازی در زمین طالبان است.

محمد کاظم کاظمی، پژوهشگر و فعال فرهنگی افغانستانی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» گفت: تصور اشتباهی وجود دارد و آن ارتباط دادن موضوع آب با مهاجران است که از اخراج مهاجران به عنوان اهرم فشار استفاده شود، این تصوری غلط است، چون بسیاری از مهاجران از دولت طالبان رانده شده اند. این برخورد اثری بر امارت افغانستان ندارد و حتی برای آن‌ها خوشحال کننده است که مهاجران افغانستانی تحت فشار قرار گیرند!

این شاعر و ادیب افغانستانی افزود: در استراتژی بلندمدت، نیروی مهاجر یک سرمایه برای بهبود مناسبات دوکشور خواهد بود، حتی با تقویت بنیه علمی مهاجر، قدرت چانه زنی یک کشور بر کشور دیگر بیشتر می‌کند و این همسویی و همدلی به نفع بهبود مناسبات خواهد داشت و برعکس سختگیری بر مهاجران بر تخریب مناسبات تاثیر گذار است.

وی به سخنان رهبر انقلاب درباره ضروت تدبیر برای ماجرای هیرمند اشاره و تاکید کرد: در افغانستان گروه‌های قومی، زبانی، نژادی و سیاسی متفاوت داریم که برخی با مردم ایران و دولت مناسبات بهتری دارند و اینکه دو کشور یک کشور واحد بوده اند و از منظر اشتراکات تمدنی و همسویی‌های فرهنگی به آن نگاه می‌کنند، اما برخی نیز از جهات مختلف و مولفه ها، کمترین همسویی را دارند، عمدتا در طول سال‌ها کسانی بوده اند که به هر بهانه‌ای زمینه نقار ایجاد کنند و این بار اول نیست. وی افزود: مثلا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران، یکبار باعث تظاهرات در افغانستان شد و این گروه‌ها مترصدند تا از کوچکترین بهانه‌ها بمب اختلاف بسازند و مخالفت کنند و به عنوان مثال با جعل و تقطیع یک فیلم، موج ایران ستیزی راه می‌اندازند. 

وی گفت: تعدد نیرو‌های مختلف، باعث شده برخی گروه‌ها تخریبگر باشند؛ ساختن و مثبت شدن مناسبات، زحمت زیادی می‌برد و صد‌ها فعالیت فرهنگی باید انجام داد، ولی با یک فیلم در فضای مجازی همه زحمات چندین ساله در جهت ایجاد همدلی را از بین می‌برند.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید