به گزارش اکوایران، «رکود اقتصادی در آلمان»، «حکم سنگین متهم هماهنگی حمله به کنگره آمریکا»، «حمایت مالی کشورهای خلیج فارس از اردوغان»، «متحد پوتین به دنبال تجزیه اوکراین»،‌ «گزارش عفو بین‌الملل از جنایت طالبان علیه زنان»، «کشف بسته‌های کوکائین با پرچم آلمان نازی در پرو»، «» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

رکود اقتصادی در آلمان

آلمان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی وارد رکود شد و به این ترتیب، بزرگترین اقتصاد اروپا به ناچار مسیری متفاوت با دیگر کشورهای این قاره در پیش گرفته است.

بر اساس ارقام منتشر شده توسط موسسه ملی آمار این کشور (Destatis) نیز وضعیت با تعریف فنی رکود مطابقت دارد؛ چراکه آلمان در دو فصل پیاپی دچار انقباض اقتصادی بوده است.

این اولین بار از زمان کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۰ میلادی (یعنی زمان آغاز که همه‌گیری کووید) است که آلمان دچار رکود می‌شود.

در شرایطی که مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آلمانی ضربه سنگینی از تورم بالا و افزایش نرخ‌های بهره خورده‌اند، تولید ناخالص داخلی این کشور نیز پس از کاهش ۰.۵ درصدی بین اکتبر و دسامبر سال گذشته، بار دیگر بین ژانویه تا مارس سال جاری ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

حکم سنگین متهم هماهنگی حمله به کنگره آمریکا

دادگاهی در واشنگتن، بنیان‌گذار شبه‌نظامیان افراطی راست‌گرای گروه "حافظان سوگند" را به اتهام یورش به ساختمان کنگره به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. یک قاضی فدرال در واشنگتن، پایتخت آمریکا اتهام استوارت رودز ۵۷ ساله را "توطئه فتنه‌انگیز" اعلام کرد.

این بالاترین مجازات زندان در رابطه با پرونده حمله خشونت‌آمیز به کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، دو ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور است که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به رقیب خود جو بایدن باخت.

دادستان‌ برای رودز ۲۵ سال زندان درخواست کرده بود. استدلال او این بود که "رفتار تروریستی" به عنوان عامل تشدیدکننده اضافه شود. آمیت مهتا، قاضی دادگاه این درخواست را پذیرفت، اما در نهایت حکمی که داد کوتاه‌تر بود.

زندان طولانی‌مدت رودز می‌تواند برای دیگر افراط‌گرایان متهم در جرایم تروریستی، از جمله انریکه تاریو، رهبر پیشین گروه "پسران مغرور"، محکومیت‌های طولانی تحمل زندان را به همراه داشته باشد.

رودز به "شورش مسلحانه" و "توطئه فتنه‌انگیز" متهم شده است. این اتهامات که از جمله شامل تلاش برای سرنگونی دولت ایالات متحده می‌شود به ندرت در این کشور مطرح می‌شود. رودز خود را یک "زندانی سیاسی" قلمداد می‌کند که می‌خواسته "کشورش را از نابودی نجات دهد".

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از این حکم استقبال کرد. وی در بیانیه‌ای گفت، وزارت او به هر تلاشی که در توانش باشد برای پاسخگو کردن کسانی که مسئول جنایت "حمله ۶ ژانویه به دموکراسی" آمریکا هستند، ادامه خواهد داد.

حمایت مالی کشورهای خلیج فارس از اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ترکیه با سرمایه کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت شده است. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترکیه فاش کرد که این کشورها کمک‌هایی را به شکل موقت برای بانک مرکزی و بازارهای مالی ترکیه فراهم کرده‌اند.

اردوغان گفت: «اقتصاد، بانکداری و سیستم مالی ما کاملاً قوی است. در حال حاضر برخی از کشورهای خلیج فارس در سیستم (بانکی) ما پول‌های خود قرار داده‌اند، حتی اگر فقط برای مدتی کوتاه.»

دو روز دیگر دور دوم انتخابات ترکیه برگزار می‌شود و مردم این کشور برای تعیین تکلیف سرنوشت کرسی ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای می‌روند. شانس اردوغان برای پیروزی در برابر رقیبش کمال قیلیچداراوغلو بالابرآورد شده است.

اردوغان می‌خواهد پس پایان از دور دوم انتخابات از اهداکنندگان تشکر کند. او از هیچ کشور یا مبلغی نام نبرد. ترکیه در سال های اخیر قراردادهای مالی (Swap Contracts) را با امارات متحده عربی، چین، قطر و کره جنوبی به ارزش حدود ۲۸ میلیارد دلار منعقد کرده است.

متحد پوتین به دنبال تجزیه اوکراین

دمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در حساب تلگرامی خود نوشت که پایان جنگ و رسیدن به یک صلح پایدار در اوکراین در شرایطی امکان‌پذیر است که بخش غربی آن میان کشورهای اتحادیه تقسیم شود، مناطق اشغالی در شرق آن به روسیه تعلق یابد و ساکنان مناطق مرکزی در یک همه‌پرسی به پیوستن به روسیه شرکت کنند.

به گفته مدودف، تنها در این صورت «جنگ با ضمانت کافی و درازمدت برای آنکه مجددا از سرگرفته نشود، پایان خواهد یافت.»

او که از نزدیک‌ترین مشاوران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است می‌گوید، اگر بخشی از اوکراین به اتحادیه اروپا یا ناتو بپیوندد، به معنای ازسرگیری خصومت‌ها با "خطر تبدیل شدن آن به یک جنگ جهانی سوم تمام‌عیار" است. اوکراین تاکنون هر گونه واگذاری مناطق تحت اشغال مسکو را رد کرده و در حال برنامه‌ریزی برای یک ضد حمله است.

مدودف به خبرگزاری تاس گفته که روسیه تنها در صورتی حاضر به مذاکره با اوکراین است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور دیگر در قدرت نباشد و در غیر این صورت مذاکره "غیرممکن" به نظر می‌رسد. رئیس جمهور سابق روسیه با اشاره به دولت زلنسکی گفت: «همه چیز همیشه به مذاکره ختم می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است. اما تا زمانی که این افراد در قدرت هستند، موضع روسیه برای مذاکره تغییر نخواهد کرد.»

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بیمارستانی در شهر دنیپرو در حملات جدید روسیه به اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. دست کم یک نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز بار دیگر در طول شب هدف حملات هوایی گسترده روسیه قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها، به دیگر نقاط اوکراین از جمله مناطق خارکیف و دنیپروپتروفسک حملات متعددی شده است.

به گفته نیروی هوایی اوکراین، روسیه ۱۷ موشک از انواع مختلف و ۳۱ پهپاد ادعایی ساخت ایران را به سوی اوکراین شلیک کرده که ۱۰ موشک کروز، ۲۳ فروند پهپاد انتحاری و ۲ پهپاد شناسایی سرنگون شده‌اند. یک موشک به سدی در استان کارلیوکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین اصابت کرده که با این حمله ممکن است شهرهای اطراف در "خطر ناشی از سیل" قرار گیرند.

گزارش عفو بین‌الملل از جنایت طالبان علیه زنان

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در ژنو، طالبان را به دلیل نادیده گرفتن حقوق اولیه زنان در افغانستان "به جنایت علیه بشریت" متهم کرده است. این نهاد همراه با کمیسیون قضایی بین‌المللی (ICJ) خواستار دخالت دادگاه کیفری بین‌المللی در این زمینه شده است.

طبق این گزارش، رفتار و اقدام‌‌های طالبان علیه زنان شامل "تمام معیارهای تعریف شده در زمینه آزار و اذیت جنسیتی" و در نتیجه به عنوان "جنایت علیه بشریت" ارزیابی شده است.

از تابستان ۲۰۲۱ که اسلام‌گرایان مسلح دوباره سکان قدرت را در افغانستان در دست گرفته‌‌اند، زنان و دختران در این کشور بار دیگر از مشارکت در زندگی عمومی بیرون رانده شده‌اند و اجازه حضور در دانشگاه‌ها و مدارس عالی را ندارند.

بر اساس محدودیت‌های دیگری که طالبان اعمال کرده‌اند، زنان حتی اجاره ورود به پارک‌های عمومی و سالن‌های ورزشی را نیز ندارند. حاکمان افغانستان همچنین زنان را از فعالیت شغلی در بسیاری بخش‌های اشتغال در کشور، منع کرده‌اند.

سانتیاگو کانتون، دبیر کل ICJ در این‌باره گفته است: «طالبان شدیدا و به طور سیستماتیک زنان و دختران را به خاطر جنسیتشان مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. زنان به خاطر اعتراض‌شان به محدودیت‌ها با دستگیری، ناپدید شدن یا شکنجه خودسرانه مواجه می‌شوند.»

طبق مدارک سازمان عفو بین‌الملل، مواردی ثبت شده است که در آن زنان و دختران با تهدید به ازدواج با اعضای طالبان وادار شده‌‌اند.

واکنش کرملین به طرح ترور پوتین

پس از گفت‌وگوی معاون سرویس‌ اطلاعاتی نظامی اوکراین با روزنامه آلمانی دی ولت و پرده‌برداری از برنامه‌ این سرویس اطلاعاتی برای کشتن پوتین و نیز فرمانده‌ گروه واگنر، سخنگوی کرملین به این موضوع پاسخ داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که رهبری اوکراین بار دیگر ماهیت «تروریستی» خود را با تهدید به ترور ولادیمیر پوتین ثابت کرد. او با اشاره به دولت اوکراین گفت: «یک رژیم تروریستی در مورد آرزوهای تروریستی خود صحبت می‌کند.»

این اظهارات درحالی است که وادیم اسکیبیتسکی، معاون سرویس اطلاعات نظامی اوکراین در گفت‌وگوی خود با روزنامه آلمانی دی ولت از برنامه‌ی این سرویس اطلاعاتی برای کشتن پوتین و نیز فرمانده واگنر پرده برداشته بود.  او ترور رئیس جمهوری روسیه را «اولویت اصلی» سرویس خود دانسته و اشاره کرده بود که «او در صدر لیست ما قرار دارد.» برای اسکیبیتسکی جنگ در اوکراین تنها با مرگ فرمانده کل ارتش روسیه پایان خواهد یافت. کسی که برنامه‌ریزی حملات و تصمیم‌گیری در جبهه‌های جنگ علیه اوکراین را برعهده دارد