شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#شورای نگهبان#اصلاح‌طلبان

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا:

همیشه ضدیت با شورای نگهبان در اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ الان هم تکلیف مشخصی برای انتخابات ندارند

یک فعال سیاسی اصولگرا درمورد اصلاح طلبان گفت: مدل رفتاری مشخصی را دارند. اول این‌که همیشه ضدیت با شورای نگهبان در آن‌ها وجود دارد. دوم وقتی شرایط را مناسب ندانند، استراتژی‌شان مشارکت کم خواهد بود.

همیشه ضدیت با شورای نگهبان در اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ الان هم تکلیف مشخصی برای انتخابات ندارند
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

پس از آنکه نگذاشتند دولت دوازدهم به وعده‌هایش عمل کند، موج سرخوردگی از کارکرد انتخابات و گردش نخبگانی درون ساختار پدیدار شد و اولین قربانی این پدیده خود مردم به عنوان پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و سپس خود اصلاح‌طلبان بودند.

اما حتی اعتراضات ۹۶ و سر داده شدن شعارهایی حاوی گذر از اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی نیز منجر به این نشد که جبهه اصلاحات برای ترمیم پایگاه اجتماعی خود به فکر چاره‌جویی بیفتد. تاکید بر ذکر مداوم این نکته که رییس جمهور قدرت زیادی ندارد نیز موجب خشم بیشتر حامیان دیروز می‌شد و ریزش بیشتر این پایگاه اجتماعی. چرا که این پرسش و ابهام را پیش می‌آورد که مگر سران اصلاحات هنگام انتخابات به این موضوع واقف نبودند تا جلوی وعده‌های بزرگ و نشدنی بیندیشند و عقلانی به موضوع انتخابات ورود کنند؟

ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان از آن پس در ماجرای اعتراضات ۹۸ بیشتر هم شد تا کار بدانجا رسید که دیگر رای دادن و رای ندادن برای پایگاه اجتماعی جبهه، حالت علی السویه پیدا کرد، زیرا در هر دو حالت رسیدن به مطالبات ممکن نبود. این‌گونه شد که جبهه اصلاحات و اعتدال متشکل از اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو هر دو جایگاه خود را در مجلس و ریاست جمهوری از دست دادند.

از اعتراضات پاییز پارسال و هرچه به انتخابات مجلس دورازدهم نزدیک‌تر می‌شویم، به‌نظر می‌رسد اختلاف درونی ناشی از سردرگمی در جبهه اصلاحات بیشتر می‌شود. سردرگمی در انتخاب شیوه‌ی کار برای ادامه مسیری که سابقا داعیه‌اش اصلاح درون‌ساختاری‌ست بود و حالا مردد و پا در هوا! 

بیژن مقدم مدیرمسئول و سردبیر سایت «الف» فعال سیاسی اصول‌گرا در این رابطه گفت: اصلاح‌طلبان بعد از سال‌های طولانی چندان عوض نشده‌اند و هنوز رفتارهاشان را می‌شود در چند قالب کلی تعریف و تفسیر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بخش هایی از گفت و گوی مقدم را در ادامه می خوانید: