نقشه اوکراین برای ترور پوتین/ روسیه واکنش نشان داد

 رویترز گزارش داد، "وادیم اسکیبیتسکی" معاون رئیس سرویس اطلاعات ارتش اوکراین به روزنامه دی ولت آلمان گفت، کی‌یف می‌خواهد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را ترور کند چون اوست که در جنگ مسؤول هماهنگی است و تصمیم می‌گیرد چه اتفاقی بیفتد و رئیس جمهوری روسیه هم می‌داند که نفر اول فهرست کشتار اوکراین است. در نهایت همه باید به اقدامات روسیه پاسخ دهند.

وی ادامه داد: پوتین متوجه شده که ما تلاش می‌کنیم تا به او نزدیک و نزدیکتری شویم و از اینکه توسط یکی از افراد ما کشته شود، می‌ترسد.

این مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین همچنین ادامه داد، دیگر روس‌ها مانند یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر، سرگئی شویگو وزیر دفاع، والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش و سرگئی سوروویکین فرمانده ارتش روسیه در فهرست مرگ ما هستند.

وی همچنین گفت، پوتین هدف سخت و دشواری بود چون اغلب اوقات خودش را مخفی می‌کرد؛ اما اکنون بیش از گذشته در انظار عمومی است.

این مقام اطلاعاتی اوکراین در ادامه مصاحبه خود گفت، اوکراین یک فهرست مشروط از افرادی دارد که می‌خواهد آنها حذف شوند که شامل پوتین و پریگوژین است؛ اما پوتین و اطرافیانش جنایتکاران جنگی هستند و باید بازداشت شده و تحویل دادگاه لاهه شوند. اوکراین یک کشور متمدن است و به روش‌های متمدنانه رفتار می‌کند. لاهه برای پوتین اجتناب ناپذیر است.

در این میان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به اینکه آیا در پی این مصاحبه اقدامات برای حفاظت از پوتین تشدید می‌شود، گفت: باور کنید سرویس‌های امنیتی روسیه کارشان را خوب بلدند و می‌دانند چه می‌کنند. مصاحبه معاون رئیس اطلاعات ارتش اوکراین تایید می‌کند که روسیه حق داشته تا به اوکراین حمله کند.

وی افزود: این رژیم تروریست درباره تمایلات تروریستی خود صحبت می‌کند. حمله ما به اوکراین بیش از حد موجه، بیش از حد ضروری است و باید با دستیابی به اهداف خود تکمیل شود.

کرملین همچنین حمله پهپادی به کاخ ریاست جمهوری روسیه را که اوایل ماه جاری میلادی رخ داد، تلاش اوکراین برای کشتن پوتین دانست؛ اما کی‌یف آن را رد کرده است.

نیویورک تایمز نیز روز پنج‌شنبه نوشت، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که این حمله پهپادی احتمالا توسط جاسوس‌های اوکراینی یا اطلاعات ارتش این کشور ترتیب داده شده بود.