چالش جدید در روابط اسرائیل با روسیه

 یکی از ویژگی‌های بنیادین اندیشه صهیونیستی بدعهدی و عدم پایبندی به توافقاتی است که با دیگران منقعد می‌کنند. نمونه این بی‌تعهدی را می‌توان در طول تاریخ مشاهده کرد. شاهد عینی این رفتار را – که ریشه در اندیشه صهیونیزم دارد و یک راهبرد به حساب می‌آید- می‌توان در توافقاتی دید که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال فلسطین با کشورهای عربی به امضا رسانده است و مهمترین آن توافقات سازش با سازمان آزادی بخش فلسطین است. به گونه‌ای که ساف پس از گذشت ۳۰ سال از امضای توافقنامه اسلو، نه تنها به کشور مستقل فلسطین نرسید بلکه امروز سخن از الحاق کرانه باختری، وطن بدیل و اخراج فلسطینی‌ها را بر زبان می آورند.

بدعهدی صهیونیست‌ها همانگونه که بیان شد از آنجا که بخشی از اندیشه صهیونیستی و یکی از راهبردهای آنها در عرصه جهانی است حتی در قبال همه قدرت‌های بزرگ هم اجرا می شود که حالا در یکی از آخرین انواع آن، گریبان صهیونیست‌ها را گرفته است.

بدعهدی با روسیه

اوایل سال 2021 میلادی بود که بحث آزادی یک زن یهودی به نام «نعماه ایساخار»- که برای ماه‌ها به دلیل قاچاق مواد مخدر در روسیه در بازداشت بود- موضوع رسانه‌های صهیونیستی در خصوص توسعه روابط با روسیه شد. در آن مقطع نتانیاهو- که به عنوان نخست وزیر موقت در رأس کابینه قرار داشت- در توافقی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کرد، متعهد شد در ازای آزادی این قاچاقچی زن صهیونیست، مالکیت منطقه مشهور به «میدان الکساندر» در نزدیکی کلیسای ارتدوکس روسیه را- که به کلیسای «الکساندر نِوسکی» معروف است- را به روسیه واگذار کند. این کلیسا از زمان امپراتوری عثمانی تأسیس شده است و از آن زمان تحت فرمان کلیسای ارتدوکس روسیه قرار دارد.

پوتین در همان زمان، بلافاصله زن قاچاقچی صهیونیست را آزاد کرد اما تا به امروز صهیونیست‌ها هنوز به عهد خود عمل نکرده‌اند. اخیراً «ولادیمیر پوتین» به عنوان وعده‌ای که صهیونیست ها 3 سال است به آن عمل نکرده اند خواستار واگذاری ملکیت «میدان الکساندر» به کلیسای روسیه شد.

در همین راستا «اِلی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اخیراً جلسه‌ای را با تعدادی از وزیران کابینه رژیم صهیونیستی برگزار کرده است و در آن جلسه توصیه‌هایی را در خصوص عمل به توافق منعقد شده در خصوص «ساخاروف» و واگذاری هرچه سریع تر ملکیت «میدان الکساندر» به روسیه، خطاب به «نتانیاهو» تهیه کرده است.

نکته مهم آن است که آنقدر این مسئله برای رژیم صهیونیستی حساسیت زا بوده است که به دلیل همین حساسیت، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی از تصمیم گیری در خصوص آن امتناع کرده و هرگونه تصمیم گیری درباره آن را به «نتانیاهو» واگذار کرده است.

با توجه به اینکه پوتین اخیراً ابراز کرده است که قصد دارد «میدان الکساندر» را بازسازی کند، مقامات رژیم صهیونیستی نگران آن هستند که این مسئله به یک بحران دیپلماتیک در روابط این رژیم با روسیه تبدیل شود. بحرانی که صهیونیست‌ها در میان دریایی از بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی به هیچ وجه خواستار آن نیستند.

اختلافات رژیم صهیونیستی با روسیه و نیاز صهیونیست‌ها به روس‌ها

صهیونیست‌ها طی 2 سال اخیر به شدت در یک دو راهی در روابط با روسیه قرار گرفته‌اند. با ورود روسیه به عرصه جنگ سوریه در سال 2015 میلادی، تل آویو که به طور آزادانه در سوریه دست به اقدامات نظامی و عملیاتی وسیع می زد ، خود را با یک محدودیت جدی مواجه دید. آسمان سوریه از آن زمان در اختیار روسیه با تمام امکانات پدافند هوایی‌اش قرار گرفت و این مسئله به شدت صهیونیست‌ها را محدود و نگران کرد. در همان مقطع، هدف قرار گرفتن یک هواپیمایی روسی توسط سامانه دفاع هوایی سوریه که با دخالت صهیونیست‌ها به اشتباه افتاده بود، روس ها را به شدت عصبانی کرد. این در حالی بود که روس‌ها از همان زمان براساس یک توافقنامه، یک تعامل در عرصه امنیتی با صهیونیست‌ها داشتند.

مقطع دوم اختلاف بین دو طرف زمانی بود که جنگ اوکراین آغاز شد. با آغاز حملات روسیه به اوکراین، رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از ائتلاف غربی- آمریکایی، انتظار می رفت در مسیر حمایت از اوکراین قرار گیرد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها برای جذب مهاجر از روسیه و اوکراین در نقطه مقابل روسیه قرار می‌گرفتند. ولی نیاز آنها به داشتن روابط حسنه با روسیه به منظور اقدام آزاد در سوریه باعث شد صهیونیست‌ها آنگونه که آمریکایی‌ها و اروپا انتظار داشتند در مسیر حمایت از اوکراین عمل نکنند. چرا که بسته شدن دست آنها در سوریه یک بحران هویتی را برای موجودیت آنها به همراه داشت.

با تلاش اوکراینی‌ها و فشاری که غرب به رژیم صهیونیستی آورد حالا آنها در صدد ارائه سامانه گنبد آهنین به اوکراین هستند و همین مسئله روس‌ها را به شدت عصبانی کرده است. این در حالی است که بین رژیم صهیونیستی و روسیه بر ممنوعیت فعالیت نمایندگی «آژانس یهود» در روسیه یک اختلاف جدی دیگر وجود دارد و هنوز این مشکلات به پایان نرسیده، بحران جدیدی به دلیل بدعهدی «نتانیاهو» با «پوتین» خود را آشکار کرده است.

حالا «نتانیاهو» بین دو راهی مقبولیت در داخل و از دست دادن روابط حسنه با روسیه یا ترجیح «پوتین» به جایگاهش در عرصه سیاسی گرفتار شده است.

تحلیل کارشناسان آن است که «نتانیاهو» چاره‌ای جز واگذاری ملکیت «میدان الکساندر» به روسیه ندارد و برای آنکه در میان امواجی از بحران‌ها، با بحران جدیدی با مسکو روبرو نشود، این اقدام را به زودی عملی خواهد کرد. اما از سوی دیگر با واگذاری بخشی از خاک «قدس»، هرچند به اندازه یک میدان کوچک توسط کابینه نتانیاهو، او در افکار عمومی داخلی با مشکل مقبولیت و محبوبیت روبرو خواهد شد و تعداد آرایش در صورت انجام این اقدام با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد.

با این حال عدم اجرای تعهدی که به «پوتین» داده نیز می تواند پایانی بر روابط حسنه نتانیاهو با روسیه و شخص «پوتین» باشد، مسئله ای که همواره به عنوان یک شاخص برتر در مقایسه دیگر مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی با «نتانیاهو» از جانب حامیان او مطرح می‌شود.