شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#امیرکبیر

ماجرای عشق مهد علیا به امیرکبیر چه بود؟

با وجود اینکه با توطئه ملک جهان خانم، امیرکبیر به قتل رسید، داستان ها و روایت هایی درباره عشق مهد علیا نسبت به امیرکبیر هم گفته شده است.
ماجرای عشق مهد علیا به امیرکبیر چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تاریخ ما، ملک جهان خانم که ملقب به مهد علیا و همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه، بود وی متولد سال ۱۲۲۰ قمری در تبریز بود که در سال ۱۲۹۰ و در سن ۷۰ سالگی چشم از جهان فرو بست. ملک جهان خانم دختر امیرمحمد قاسم خان قاجار قوانلو و بیگم جان (دختر فتحعلی شاه قاجار) بود که به عقد پسردایی خود یعنی محمدمیرزا در سن ۱۶ سالگی درآمد. در سن ۲۵ سالگی هم ناصرالدین میزرا را به دنیا آورد و در سن ۳۰ سالگی نیز صاحب دختری به نام عزت ملک (عزت الدوله) شد.

گویا مهد علیا بسیار زیاد باهوش بوده و ضمن تسلط بر ادبیات فارسی و زبان عربی، خط ریز و درشت هم می نوشت و با موسیقی و آواز نیز آشنا بود. از چهره های مهم و شناخته شده دوره قاجار ملک جهان خانم است چرا که به دستور و دسیسه ایشان نیز میرزا تقی خان امیرکبیر از چشم ناصرالدین شاه افتاد و با برکناری از مقام صدرات اعظم در نهایت در حمام کاشان کشته و جان شریف امیرکبیر گرفته شد.

حال با وجود اینکه با توطئه ملک جهان خانم، امیرکبیر به قتل رسید، داستان ها و روایت هایی درباره عشق مهد علیا نسبت به امیرکبیر هم گفته شده است.