شهرخبر

روسیه سفیران ۳ کشور اروپایی را احضار کرد | این کشورها علاقه‌ای به مشخص کردن شرایط واقعی خرابکاری ندارند | اخراج ۵ دیپلمات سوئدی

وزارت امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه با اعلام اینکه سفیر سوئد در مسکو احضار و مراتب اعتراض مسکو نسبت به روند تقابلی این کشور منتقل شده است، گفت که به همین دلیل پنج دیپلمات سوئدی «عنصر نامطلوب» معرفی شدند.

روسیه

به گزارش همشهری آنلاین ، در ۲۵ آوریل، سوئد به اخراج پنج کارمند سفارت روسیه تصمیم گرفت و فعالیت‌های آنها را «ناسازگار با وضعیت دیپلماتیک» این افراد توصیف کرد.

در این بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در ۲۵ ماه مه، مالنا مارد، سفیر سوئد در روسیه به وزارت امور خارجه احضار و به او گفته شد که با در نظر گرفتن روند تقابلی که سوئد در قبال روسیه دنبال می‌کند، طرف روسی تصمیم دارد از اول سپتامبر ۲۰۲۳ به فعالیت‌های روسیه در سرکنسولگری خود در گوتنبرگ پایان دهد.

این وزارتخانه گفت، علاوه بر این روسیه رضایت خود را برای افتتاح کنسولگری سوئد در سن‌پترزبورگ پس گرفت.

در ادامه این وزارتخانه اعلام کرد که به سفیر سوئد اطلاع داده شد که طرف روسی در اقدامی تلافی‌جویانه، تصمیم گرفته است که پنج دیپلمات سوئدی، از جمله سه کارمند دفتر وابسته دفاعی در سفارت سوئد در مسکو را «عنصر نامطلوب» اعلام کند. آنها باید روسیه را طبق همان دستورالعملی که مقامات سوئدی برای خروج کارکنان سفارتخانه روسیه تعیین کرده، ترک کنند.

وزارت خارجه روسیه همچنین از احضار سفیران دانمارک و آلمان خبر داد.

این وزارتخانه می‌گوید که آنها در اعتراض به «فقدان کامل نتایج» تحقیقات درباره انفجارهایی که سال گذشته به خطوط لوله گاز نورد استریم آسیب رساند، احضار شدند. کرملین قبلا خواستار تسریع تحقیقات شده بود.

سپتامبر گذشته، چندین انفجار غیر قابل توضیح در کف دریا، خطوط لوله نورد استریم ۱ و خطوط لوله جدید نورد استریم ۲ را که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک متصل می‌کند، منهدم کرد. این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک روی داد و هر دو کشور می‌گویند این انفجارها عمدی بوده است، اما هنوز مشخص نشده که چه کسی مسئول این انفجارها بوده است. این دو کشور و آلمان در حال بررسی این حادثه هستند.

با این حال وزارت خارجه روسیه گفت: مشخص شده است که این کشورها علاقه‌ای به مشخص کردن شرایط واقعی این خرابکاری ندارند، بلکه تلاش خود را به تعویق می‌اندازند و سعی دارند ردپا و عاملان واقعی جنایتی را که به اعتقاد ما کشورهای شناخته‌شده پشت آن قرار دارند، پنهان کنند. روسیه از ماهیت مبهم این تحقیقات و امتناع این کشورها از تعامل با روسیه ناراضی است.