شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دیوان محاسبات#وزارت

سفر‌های خارجی غیرضرور مدیران توسط دیوان محاسبات رصد و پیگیری می‌شود

سید احمد رضا دستغیب گفت: وزارت امورخارجه تمام تلاش خود را برای حفظ سرمایه‌های کشور در آن سوی مرز‌ها به کار بگیرد.

سید احمد رضا دستغیب در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که در وزارت امور خارجه برگزار شد با بیان اینکه اموال جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یک سرمایه همگانی است، تاکید کرد: نباید اموالی را که مدیریت آن دشوار است، به فروش برسانیم چرا که این اموال سرمایه‌ای برای ایران در کشور‌های مختلف به شمار می‌روند که نباید به راحتی آن را از دست دهیم.

دستغیب با بیان اینکه می‌توان هنرمندانه موقعیت‌ها و سرمایه‌های ارزشمند ایران در کشور‌های مختلف را حفظ کرد، افزود: به طور مثال اگر ساختمان میراثی در خارج کشور وجود دارد می‌توان با تکلیف قانونی آن را احیا کرده و حفظ و مراقبت از آن را به دستگاه مربوطه داد. وی با بیان اینکه پیشگیری و آموزش همواره مد نظر بوده و در این زمینه آموزش را به عنوان یک محور مهم و اساسی دنبال می‌کنیم بیان کرد: با تشکیل کارگروهی از معاونان مالی و اداری تمام دستگاه‌های اداری کشور، استانداری‌ها و دانشگاه‌ها پیشگیری و آموزش را آغاز کرده ایم و در این کارگروه نمونه پرونده‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دستغیب گفت: در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور نیز شرایط برگزاری این کارگاه‌های آموزشی و بحث و بررسی پرونده‌ها فراهم است. دکتر دستغیب گفت: در روند نظارت بر شرکت‌های شبه دولتی متخلف که در کشور‌های خارجی نیز به هر بهانه‌ای از جمله تحریم مشغول فعالیت بوده و برای خود حیات خلوت ساخته اند، بدون هیچ اغماضی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

رئیس کل دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه به دنبال گره‌گشایی و همکاری برای حل مشکلات هستیم، افزود: در این دستگاه نظارتی دنبال پرونده سازی برای مدیران نیستیم، بلکه از کاهش تعداد پرونده‌ها و تخلف‌ها نیز استقبال می‌کنیم.

سفر‌های خارجی غیرضرور مدیران گزارش داده شود

دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی صورت گرفته، برخی سفر‌های خارجی مدیران ضرورتی نداشته و دلیلی ندارد که چنین سفر‌هایی انجام شود، گفت: نمایندگی‌های وزارت امور خارجه می‌توانند در جهت شناسایی سفر‌های غیر ضرور برخی مدیران دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، به این دیوان اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه سفر‌های خارجی مقاماتی که به واسطه پیمانکاران، یا شرکت‌ها و تعاونی‌های دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود غیرقانونی و به نوعی بی انضباطی مالی است، افزود: دیوان محاسبات بر این سفر‌ها نظارت کرده و با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

رئیس کل دیوان محاسبات خطاب به سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: اگر امکانات نمایندگی‌های کشور برای مدیران، همراهان و کارگزاران بخواهد هزینه شود، بالاتر از اینکه باید به دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات پاسخگو باشید، به آرمان‌های انقلاب و خون شهدا نیز پاسخگو بوده و در این راه باید مراقبت لازم را انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس