شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#سوریه#کشورهای اسلامی

فیلمساز سوری: حاج قاسم به دنبال تشکیل اتحادیه کارگردان‌های سینمای جهان اسلام بود

فیلمساز سوری: حاج قاسم به دنبال تشکیل اتحادیه کارگردان‌های سینمای جهان اسلام بود

یک فیلمساز و پژوهشگر اهل سوریه گفت: حاج قاسم سلیمانی ‌زمانی کارگردان‌های شاخص سینمای کشورهای اسلامی را جمع کرد و تلاش کرد اتحادیه کارگردان‌های سینمای جهان اسلام را تشکیل دهد تا سینمای جهان اسلام به توفیق خوبی برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سومین نشست از مجموعه نشست‌های نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با عنوان «بررسی سینمای سرزمین‌های اسلامی» ‌با حضور محمد ابوالجدایل فیلمساز و پژوهشگر کشور سوریه و جمعی از هنرمندان و دوست‌داران سینما در سالن ستاره پردیس سینمای مهر کوهسنگی مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد ابوالجدایل با بیان اینکه متاسفانه سینمای جهان اسلام در دنیا ظهور و بروز خوبی نداشته است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که دولت‌های اسلامی توجهی به سینما ندارند و از طرفی به علت گرایش‌های مذهبی، نوعی رادیکالیزه‌شدن و تندروی در برخی بخش‌ها  وجود دارد که مانع بزرگی برای رشد است و شاید به همین دلایل در جهان فرصت بروز و ظهور اثر بخش سینمای اسلامی وجود نداشته است.

این فیلمساز بیان کرد: با وجود تمام مشکلات و دست‌اندازها اما فیلم‌های شاخص، ماندگار و جاودانه‌ای در جهان اسلام داشته‌ایم که در بستر رویدادها تاریخی شکل گرفته‌اند، نظیر محمدرسوال‌الله، همچنین فیلم سفر به مکه و.. که همگی و بر اساس مستندات تاریخی هستند.

ابوالجدایل افزود: یکی از بارزترین سریال‌های تولیدشده در این حوزه در ایران، سریال یوسف‌پیامبر بود، زمان پخش این سریال در خیابان‌های سوریه هیچ‌کس عبور و مرور نمی‌کرد.

‌وی با اشاره به یکی از موانع رشد سینما اسلام اظهار کرد: متاسفانه سیاست‌مداران جهان اسلام اجماعی روی سینما و اشتراکات ما ندارند که بتوان سینمای بارزی را عرضه کرد.

این پژوهشگر افزود: اگرچه اکنون از بسیاری از این موانع عبور کرده‌ایم اما باتوجه به گستردگی و ظرفیت‌های زیادی که جهان اسلام دارد، محورهای مشترک زیادی بین کشورهای اسلامی وجود دارد که می‌توانند ما را به سمت جریان‌های رسانه‌ای قوی حرکت دهد.

ابوالجدایل با بیان اینکه ما در جهان اسلام جشنواره‌های زیادی با موضوع ایثار و مقاومت نداریم، تصریح کرد: ما به این جشنواره‌ها نیاز جدی داریم. تنها این خلا را جمهوری اسلامی ایران به دوش می‌کشد و تنها ایران است که این جشنواره‌ها را برگزار می‌کند. ایران همواره توجه ویژه‌ای به این موضوعات دارد.

وی اظهار کرد: این اولین دور برگزاری جشنواره فیلم و فیلم‌نامه ایثار در بخش بین‌الملل است اما بسیار مورد اقبال کشورهای جهان اسلام قرار گرفت.  حمایت از جنبه‎‌های مختلف هنر و هنرمندان از سوی مسئولان ،در معرفی سینمای ما به جهان بسیار موثر است.

محمد ابوالجدایل با اشاره به راه‌حل‌ها و روش‌های عبور از موانع رشد سینمای جهان اسلام گفت: شاید پیشنهاد حاج قاسم سلیمانی راهکار خوبی باشد، او زمانی کارگردان‌های شاخص سینمای کشورهای اسلامی را جمع کرد و تلاش کرد اتحادیه کارگردان‌های سینمای جهان اسلام را تشکیل دهد تا سینمای جهان اسلام به توفیق خوبی برسد.

وی افزود: علت عدم توفیق چنین پیشنهاد ارزنده‌ای، کوتاهی برخی کشورهای اسلامی بود، شاید برخی کشورهای جهان‌اسلام گرایشاتی به کشورهای غربی داشتند که این پیشنهاد را نپذیرفتند اما اگر این اتحادیه شکل می‌گرفت می‌توانست آثار خوبی برای تمام کشورهای جهان اسلام داشته باشد.

این فیلمساز اهل سوریه بیان کرد: ما راهی جز حرکت به سوی ساخت آثار سینمایی با موضوعات مشترک و دغدغه‌های مشترک جهان اسلام نداریم زیرا ما چالش‌های مشترک بسیاری داریم. همچنین اینکه مسئله بزرگی نظیر اسرائیل و فلسطین را داریم و باید با برخی کشورها در جهان اسلام که گرایشات مشترک بیشتری با آن‌ها داریم متحد شویم. این اتحاد می‌تواند از آرمان‌های مشترک جهان اسلام دفاع کند و تنها سینماست که می‌تواند حرف ما را به گوش جهانیان برساند.

ابوالجدایل تاکید کرد: این جشنواره قدمی بزرگ برای شروع این مسیر بود که امیدوارم برگزارکنندگان این جشنواره پیشنهاد حاج‌ قاسم سلیمانی را در دستور کار بگذارند.

رئیس جمعیت سینمای عمان نیز در ادامه این نشست گفت: همزمان با ظهور سینمای غرب، سینمای کشورهای اسلامی سیری نزولی را طی کرد، یکی دیگر از موانع گسترش سینمای اسلام در سطح جهان، ایجاد تشتت و تفرقه بین کشورهای اسلامی بود چراکه باهم همفکر نبودیم تا بتوانیم سینمایی قوی را در سطح جهان عرضه کنیم.

حمید العامری اظهار کرد: دلیل دیگری که وجب سیر نزولی سینمای جهان اسلام شد، این بود که کل جهان اسلام تحت تاثیر تولیدات تمدن غرب بوده است و تنها ایران است که کل بار جهان اسلام را به به دوش می‌کشد و تلاش می‌کند با تولید آثار خوب این خلا را پر کند.

وی افزود: وقتی ما آثاری با ارزش‌های انسانی والا تولید کنیم، اینگونه هر انسانی در هر کشوری این فیلم را ببیند احساس مشترکی با ما پیدا می‌کند و در نهایت سینما تاثیر خود را خواهد گذاشت.

العامری اظهار کرد: باید کشورهای اسلامی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری بیشتری بکنند، بهتر است توجهی هم به تحولات جاری و چالش‎‌های زندگی امروز داشته باشند و تنها آثارمان را در بستر حوادث تاریخی تولید نکنیم.

آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی و پنجمین جشنواره ملی فیلم و فیلمنامه ایثار، عصر روز چهارشنبه سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/