شهر خبر

تازه‌ترین جزئیات از مفقودی ۴۸ تخته فرش نفیس کاخ سعدآباد/مدعی العموم ورود می‌کند؟

جزئیات تازه تری از موضوع مفقودی ۴۸ تخته فرش نفیس کاخ سعدآباد منتشر شد.

 تازه‌ترین جزئیات از مفقودی ۴۸ تخته فرش نفیس کاخ سعدآباد/مدعی العموم ورود می کند؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، ماجرای خروج چندین تخته فرش نفیس و گرانبها از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد به تازگی رسانه ای شده و واکنش هایی را در پی داشته است.

همشهری آنلاین در این باره نوشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم گزارشی با عنوان «خروج غیر قانونی اموالی نظیر ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعد آباد» ارجاع شد. پس از آن تیم ویژه ای با همکاری سازمان های نظارتی تشکیل و به بررسی همه جانبه موضوع مفقود شدن فرش های نفیس در دولت قبل پرداخته شد.

کارشناسان این حوزه با بررسی تنها ده تخته از فرش های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن ها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کردند. این ده تخت فرش ارزش‌گذاری شده جزو نفیس ترین فرش‌های نهاد بوده و متعلق به سبک های مشهدی(عمواوغلی)، اصفهان و تودشک می‌باشد که یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد.

گفته می‌شود فرش ها طی بازه سال های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ از ساختمان خارج گردیده است. یکی از شاهدین که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته است در این خصوص گفته است که در «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل...» گفتنی است ساختمان حافظیه سعد آباد متعلق به نهاد ریاست جموری است که از آن به عنوان محلی برای استقبال از روسای جمهور و مهمانان خارجی توسط دولتی ها استفاده میشود.

در همین حال دفتر حسن روحانی در بیانیه ای در واکنش به این موضوع نوشت:

نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آن که به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد نیست؟

دراین بیانیه آمده است: انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هر قدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه که تماما توسط سپاه پاسداران انجام می‌شود، از این ساختمان خارج شده است؟

بازتاب ها و حواشی این موضوع همچنان ادامه دارد.احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به این بیانیه در توئیتی نوشت: قرائن موجود حاکی از سرقت فرش ها در فاصله زمانی 92-95 است. تازه ترین جزئیات از مفقودی 48 تخته فرش نفیس کاخ سعدآباد