فوری/ بمب‌افکن‌های آمریکایی به حریم هوایی روسیه رسید

بار دیگر، قدرت‌نمایی جنگنده‌های روسیه و آمریکا بر فراز دریاها خبرساز شد.

وبگاه «آر تی» روسیه بامداد چهارشنبه در خبری فوری از رهگیری مجدد بمب‌افکن‌های راهبردی آمریکا (B-۱B) توسط جنگنده سوخو- ۲۷ بر فراز دریای بالتیک خبر داد.

بر پایه این گزارش، وزارت دفاع روسیه با اعلام هشدار سامانه‌های راداری کرملین از شناسایی پرواز دو هدف ناشناس در نزدیکی حریم هوایی روسیه اعلام کرد که یک فروند جنگنده سوخو – ۲۷ را برای رهگیری دو بمب‌افکن راهبردی نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای بالتیک به پرواز در آورده است.

مرکز دیده‌بانی وزارت دفاع روسیه گزارش داد که جنگنده سوخو- ۲۷ با انجام مأموریت رهگیری و به دنبال آن، دور شدن بمب‌افکن‌های متخاصم از حریم هوایی این کشور به آشیانه پروازی خود بازگشت.

گفتنی است با گذشت ۱۵ ماه از جنگ اوکراین، حوادث متعددی بین هواپیماهای جنگی روسیه و آمریکا در منطقه رخ داده است. در ژوئن ۲۰۱۷، یک جت جنگنده روسی سوخو ۲۷ یک هواپیمای شناسایی RC-۱۳۵ آمریکا را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کرد و تنها در فاصله پنج فوتی هواپیمای آمریکایی قرار داشت.

در نوامبر ۲۰۱۸، یک سوخو ۲۷ روسی نیز یک هواپیمای جاسوسی EP-۳ Aries ایالات متحده را بر فراز دریای سیاه رهگیری کرد و دوباره تنها در فاصله چند متری هواپیمای ایالات متحده قرار گرفت.

این حوادث نگرانی‌هایی را در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تصادفی که می‌تواند به درگیری بزرگ‌تر بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود، افزایش داده است. هر دو طرف خواستار گفتگو و ارتباط بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده شده‌اند.