شهرخبر

خودروی شاهکاری که با یک باک ۲ هزار کیلومتر را یک نفس طی می‌کند+عکس

خودروی شاهکاری که با یک باک ۲ هزار کیلومتر را یک نفس طی می‌کند+عکس

خودروی شاهکاری که با یک باک ۲ هزار کیلومتر را یک نفس طی می‌کند+عکس
خودرو هیدروژنی اکو رانر XII جدیدترین شاهکار دانشگاه دلفت هلند است که با یک باک، می‌تواند ۲ هزار کیلومتر را یک نفس طی کند. در ادامه با مشخصات فنی و تصاویر Eco Runner XII همراه می‌شویم.

به گزارش ثریا خودرو هیدروژنی اکو رانر XII جدیدترین شاهکار دانشگاه دلفت هلند است که با یک باک، می‌تواند ۲ هزار کیلومتر را یک نفس طی کند. در ادامه با مشخصات فنی و تصاویر Eco Runner XII همراه می‌شویم.

خودروهای هیدروژنی، منتقدان و طرفدارهای سرسخت خود را دارد. هیوندای در سمت مخالفان آن‌ها است و حتی برنامه توسعه‌ی پیشرانه‌های هیدروژنی خود را متوقف کرده. در سمت دیگر، تویوتا قرار دارد که با کرولا هیدروژنی، به دنیا نشان می‌دهد که این دسته از خودروها، آینده دارند و سوخت آن‌ها ارزان است؛ بله اگر روی توسعه‌ی سوخت‌های هیدروژنی سرمایه گذاری شود، قیمت آن‌ها از بنزین هم پایین‌تر می‌آید. برای مثال، قیمت هیدروژن در آمریکا، فقط کیلویی ۶ دلار است. هلندی‌ها هم از این فرصت استفاده کرده‌اند و علم خود را به رخ جهان کشیدند. البته هوندا عقیده دارد که تویوتا با این کار، یک مسیر احمقانه را شروع کرده و به جایی نمی‌رسد!

داستان خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

این خودرو، حاصل زحمات ۲۳ دانشجو از دانشگاه دلفت هلند است که مسیر سختی را طی کرده‌اند. اولین پروژه آن‌ها به سال ۲۰۰۵ و اکو رانر ۱ مربوط می‌شود که با هر لیتر هیدروژن، حدودا ۵۵۷ کیلومتر را یک ضرب می‌رفت. به لطف این عددها، اکو رانر ۱ در جایگاه ۵ خودرو برتر هیدروژنی در جهان قرار گرفت اما هیچوقت به مرحله تولید نرسید.

 

خودرویی که با یک باک ۲۰۰۰کیلومتر راه می‌رود

نسخه بعدی با نام اکو رانر XI و در اوایل ۲۰۲۲ به صحنه آمد و رکود «مسافت طی شده با خودروهای هیدروژنی با یک باک در جهان» را به نام خود ثبت کرد. مصرف سوخت یا بهتر بگوییم، مصرف هیدروژن در اکو رانر XI به قدری کم بود که این خودرو روی کاغذ می‌توانست با یک کیلوگرم هیدروژن، حدود ۳۳۹۶ کیلومتر را در عرض ۳۶ ساعت و بدون توقف طی کند. تیم دانشجویان دانشگاه دلفت نهایتا رکورد ۱۱۹۶ کیلومتر رانندگی بدون توقف را با اکو رانر XI به ثبت رسانند و به سراغ نمونه سوم رفتند.

مشخصات فنی و مصرف سوخت اکو رانر هیدروژنی

خودرویی که با یک باک ۲۰۰۰کیلومتر راه می‌رود

به گفته سرپرست این تیم، اکو رانر XII به قدری سبک است که حداکثر وزن آن در حالت خالص، فقط به ۶۷ کیلوگرم می‌رسد و در بهترین روز خود می‌تواند به سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و از این هم تندتر نمی‌رود! بدنه و شاسی در خودرو هیدروژنی اکو رانر XII از ترکیب فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم تولید شده و طراحی آن هم همانطور که فریاد می‌زند، مبتنی بر اصول آیرودینامیکی است.

خودرویی که با یک باک ۲۰۰۰کیلومتر راه می‌رود

خودرویی که با یک باک ۲۰۰۰کیلومتر راه می‌رود

خودرویی که با یک باک ۲۰۰۰کیلومتر راه می‌رود

به لطف وزن کم و طراحی آیرودینامیکی و استفاده از موتورهای برقی با بهره وری بالا، اکو رانر XII توانست رکورد قبلی خود را بشکند و با یک باک هیدروژن، حدود ۱۲۴۲ مایل یعنی تقریبا ۲ هزار کیلومتر را طی کند؛ آن هم بدون اینکه حتی یک بار توقف داشته باشد! همچنین سیستم فرمان و تعلیق این خودرو از نوع پوش راد (push rod) است که جزو پیشرفته‌ترین‌ سیستم‌های تعلیق در جهان به حساب می‌آید. اما هرچه که باشد، کاملا واضح است که این خودرو هیدروژنی برای مقاصد تولید انبوه تولید نشده و صرفا یک محصول کانسپت است.

منبع: گجت نیوز