شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#گروه واگنر

ویدیویی از جشن واگنر در باخموت با اهتزاز پرچم روسیه

گروه واگنر پس از فتح منطقه باخموت در اوکراین پرچم روسیه را به اهتزار درآورد.

به گزارش خبرآنلاین، یوگنی پریگوژین، بنیانگذار واگنر اعلام کرد این گروه توانسته بر شهر باخموت مسلط شود.

موسس گروه خصوصی نظامی روسیه موسوم به واگنر اعلام کرد نیروهای این گروه توانسته‌اند سرانجام پس از ماه‌ها نبرد کنترل شهر باخموت در شمال دونباس (شرق اوکراین متشکل از دونتسک و لوهانسک) را به دست بگیرند.

رئیس واگنر هم‌چنین اعلام کرد نیروهای این گروه در تاریخ ۲۵ مه (۴ خرداد) از منطقه عقب نشینی کرده و کنترل شهر را به نیروهای ارتش روسیه می‌سپارند.

پریگوژین مدعی شده نیروهای آنها در نبرد باخموت تنها بوده‌اند و نیروهای ارتش روسیه به آنها کمک نکرده‌اند.

در همین حال سخنگوی فرماندهی شرق اوکراین سقوط کامل باخموت را تکذیب کرده و مدعی شده نیروهای ارتش اوکراین هم‌چنان کنترل بخش جنوب غرب این شهر را در دست دارند.

رئیس واگنر هم‌چنین ویدئویی از خود در مقابل تعدادی از نیروهای واگنر منتشر کرده که در شهر باخموت با پرچم روسیه ایستاده‌اند.

پریگوژین در پیام ویدیویی منتشر شده در تلگرام گفت: از ظهر ۲۰ می ۲۰۲۳، "آرتیوموفسک" (نام روسی باخموت) به طور کامل گرفته شد.

در همین حال «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا شهر «باخموت» در کنترل کی‌یف باقی مانده، گفت «فکر می‌کنم، نه». او این اظهارات را پیش از دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن بیان کرد و افزود: در حال حاضر، فقط در قلب ماست.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت از شهر شرقی باخموت که در محاصره قرار گرفته، «چیز زیادی باقی نمانده و ویران شده است. این یک تراژدی است، چیزی در این مکان نمانده است».

تصدیق زلنسکی در حالی است که پیش‌تر به رغم آن‌که وزارت دفاع روسیه تسلط کامل بر باخموت را تأیید کرد، معاون وزیر دفاع اوکراین اوضاع را بحرانی توصیف کرد و مدعی شد این شهر هنوز به طول کامل در اختیار مسکو قرار نگرفته است.

از طرف دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی که رسانه‌ دولتی این کشور منتشر کرد، تصریح کرد نیروهای «واگنر» با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه، «عملیات آزادسازی» باخموت را روز شنبه پس از ماه‌ها درگیری شدید به پایان رساندند.

باخموت، واقع در شمال شهر دونتسک، ماه‌هاست که مرکز درگیری‌های روسیه و اوکراین بوده است. این شهر یک مرکز حمل و نقل مهم است که محل تلاقی راه‌های زیادی در منطقه دونباس است و به عنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌شده است.

در ساعات ابتدایی سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت) باخموت هدف حملات هوایی شدیدی از سوی روسیه قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد روسیه در این حمله، از پهپادها، موشک‌های کروز و احتمالا قاره‌پیما استفاده کرده است. از سوی دیگر، اوکراین روز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت) از نخستین پیشروی قابل توجه خود در جنگ «باخموت» طی شش ماه گذشته خبر داد.

311311