شهر خبر

موافقت نمایندگان مجلس با دو فوریت لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات کالا‌های اساسی

نمایندگان مجلس به دو فوریت با لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو، تجهیزات پزشکی و کالا‌های اساسی موافقت کردند.

به گزارش ایبِنا، دو فوریت لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو و کالا‌های اساسی از ۹ به یک درصد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا این لایحه با سرعت بیشتری تبدیل به قانون شده و مانع از افزایش قیمت کالا‌های موثر در سبد هزینه خانوار شود.


بر این اساس نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به دو فوریت با لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو، تجهیزات پزشکی که مشابه داخل ندارند و کالا‌های اساسی از ۹ به یک درصد موافقت کردند.


سید هادی قوامی نماینده دولت در تشریح این لایحه در صحن مجلس با یادآوری اینکه تشدید تورم از سال ۱۳۹۷ به بعد آثار منفی روی معیشت مردم گذاشته ، گفت: دولت با این لایحه به دنبال کاهش تورم است.


وی افزود: دولت و مجلس به دنبال کنترل رشد نقدینگی برای کنترل تورم هستند لذا درخواست داریم تا با دو فوریت کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو، تجهیزات پزشکی که مشابه تولید داخل ندارد و کالا‌های اساسی شامل گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات (شامل عدس، نخود، لوبیا و ماش)، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل از ۹ به یک درصد موافقت شود.


پس از اظهارات موافقان و مخالفان دوفوریت این لایحه، نمایندگان با این درخواست دولت موافقت کردند و به دو فوریت آن رأی مثبت دادند تا مالیات بر ارزش افزوده واردات کالا‌های اساسی که در بند «ظ» تبصره ۶ ماده واحده قانن بودجه ۱۴۰۲ معاول ۹ درصد آمده به یک درصد کاهش یافته و این بند از قانون بودجه امسال اصلاح شود.