غذاهایی که ژاپن برای میزانی از سران گروه هفت سرو می‌کند+عکس

ژاپن، میزبان نشست گروه ۷ در هیروشیما، از سران کشورها با غذاهایی پذیرایی می‌کند که ظاهرا چند ماهی است یک تیم بزرگ سرگرم آماده کردن آن‌ هستند. گفته می‌شود که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و میزبان نشست، این فهرست را انتخاب کرده است تا نشان‌دهنده سلیقه شخصی او باشد.

گاردین می‌نویسد که نسخه‌هایی از فهرست غذا برای اجلاس را دیده و گویا اوکونومیاکی، غذای ویژه هیروشیما که از یادگارهای قبل از بمباران اتمی این شهر در اوت ۱۹۴۵ است و صدف، یکی دیگر از غذاهای محبوب محلی، در آن قرار دارد.

تولیدکنندگان منطقه هیروشیما هر یک با سنت‌های آشپزی خاص خود ماه‌ها است که تلاش می‌کنند تا موادغذایی‌شان را در چهار وعده غذای رسمی کاری این دو روز بگنجانند و گفته می‌شود که فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و میزبان نشست، این فهرست را انتخاب کرده است تا نشان‌دهنده سلیقه شخصی او باشد.

بعد از باراک اوباما، جو بایدن دومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است که روز شنبه از موزه صلح بازدید کرد. ناهار این روز ماهی قزل‌آلای مزه‌دارشده، سنگ‌ماهی ژاپنی و بالوتین مرغ همراه با سمیفردو لیمو [دسر ایتالیایی] است که با خامه مرکبات و ساکی لیس [نوشیدنی الکلی ژاپنی] سرو می‌شود.

مهمانان شام را در رستوران سنتی ریوکان در جزیره‌ای نزدیک میاجیما صرف می‌کنند که با گزیده‌ای از غذاهای دریایی دریای ستو شروع می‌شود. سپس سوپ ماهی پورگی سرو می‌کنند و غذای اصلی هم گوشت گاو هیروشیما و سوشی مارماهی خواهد بود. دسر نیز مجموعه‌ای از شیرینی‌های سنتی هیروشیما است.

این فهرست برای رهبرانی که اهل ماجراجویی غذایی نیستند، چالش‌برانگیز است. ناهار کاری روز شنبه نیز ریشه تارو کبابی و خارپشت دریایی پرشده با ناتوــ دانه‌های تخمیری سویا با بوی تند و بافت لطیف‌ــ است که در معبد بودایی در کیوتو درست می‌شود.

سایر طعم‌های ژاپنی برای کسانی که در سال‌های اخیر موج جهانی واشوکو را تجربه کرده‌اند، آشناتر است. سویای سبز، گوشت واگیو (گرانقیمت‌ترین نژاد گاو) و میسو (خمیر سویا) از جمله این غذاها است.

به گزارش تلویزیون آساهی، کیشیدا در طول شش ماه گذشته در انتخاب غذاها به‌طور جدی دخالت کرده و با کارکنان در ارتباط بوده است تا مطمئن شود موادغذایی شهر و مناطق اطراف به‌درستی ارائه می‌شود. این تلویزیون اضافه کرد که این غذاها با ساکی محلی سرو می‌شوند.

یکی از این غذاها اوکونومیاکی، یک غذای خیابانی سنگین با کربوهیدرات بالا است که از غذاهای محبوب کیشیدا به شمار می‌رود. روز شنبه از رهبران گروه هفت با نوعی از این غذا پذیرایی می‌کنند که با صدف درست می‌شود و لابه‌لای آن برنج و تاج‌ماهی بخارپز می‌گذارند و برای دسر نیز چیزکیک (کیک پنیر) و بستی توت‌فرنگی سرو خواهد شد.

سران گروه۷ در اجلاس هیروشیما چه می‌خورند؟