شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#دارای#سرمایه گذاری

چه خبر از بازار فیلم کن؟

چه خبر از بازار فیلم کن؟

جشنواره فیلم کن امسال مانند سالیان گذشته دارای بخش‌های گوناگونی است که بازار فیلم آن با حضور کشورهای سرمایه گذاری چون عربستان در حال فعالیت است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم کن دارای بخش‌های گوناگون جنبی است که شامل بخش‌های اکران و مسابقه‌های سینمایی و همینطور غیر مسابقه‌ای مانند بازار فیلم است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بسیاری از سینماگران جهان نه برای شرکت در بخش مسابقه بلکه برای حضور در بازار فیلم کن به این جشنواره می‌آیند. بازار فیلم کن دارای غرفه‌های گوناگون و پاویوین‌های کشورهای مختلف است که در آن برای فروش و جذب سرمایه و همکاری برای تولید مشترک در فیلم و سینما همکاری می‌کنند.

رویدادهای پرتاب ایده یا همان پیچینگ نیز در بازار فیلم کن طرفداران بسیار زیادی دارد. هر روز در بازار فیلم کن رویدادهای پیچینگ توسط هر کشور به صورت مستقل یا به صورت همزمان برگزار می‌شود و در آن صاحبان ایده‌ای که قبلا فیلم کوتاهی ساخته باشند که در جشنواره‌های الف جهانی شرکت کرده باشد، حالا می‌توانند برای جذب سرمایه تولید فیلم بلند اولشان به این پیچینگ‌ها بروند تا بتوانند برای جذب سرمایه تولید فیلم شان به توافق برسند.

شاید جالب باشد که بدانیم عربستان سعودی که در سال‌های گذشته فعالیت و اقدامات چندانی در حوزه فیلم و سینما انجام نمی‌داد امسال یکی از کشورهای فعال در زمینه تولید فیلم است. اینگونه که یکی از همکاران ما در جشنواره فیلم کن گزارش داده، عربستان امسال دارای پاویینی است که در آن برای تولید فیلم و تأمین بودجه و سرمایه فعالیت می‌کند. این پاوییون همراه با اسپانسرهای قوی و ثروتمندی در جشنواره فیلم کن حاضرند تا بتوانند از تولید فیلم‌ها حمایت کنند.

هر سوی بازار فیلم کن یک اتفاق مهم در زمینه اقتصاد سینما در حال رخ دادن است. مهم ترین کمپانی‌های سینمایی، فیلمسازان، تهیه کننده‌ها و پخش کننده‌های جهانی در آنجا حضور دارند. به تعبیر ساده‌تر هرکس که به نوعی با سینما ارتباط دارد می‌تواند در این جشنواره حاضر باشد. به عنوان مثال یک بازیگر فیلم‌های کمدی آمریکایی که چندان مشهور نیست با خرید کارت 500 یورویی بازار فیلم کن به این جشنواره آمد و می‌گفت که حاضر است برای هر کشوری فیلم کمدی بازی کند.

یا شرکت‌های هواپیمایی در بازار حاضر می‌شوند و با خرید حق نمایش فیلم‌های مختلف در هواپیما با شرکت‌های پخش قرارداد می‌بندند.

امسال نیز برخی از دفاتر پخش ایرانی در بازار فیلم کن حضور دارند. فیلم کوتاه «درون پوست» در بخش سینه‌فونداسیون‌ جشنواره فیلم کن حضور دارد. این فیلم به کارگردانی شفق ابوسبا و مریم مهدیه و با پخش آتوزینما در این جشنواره حضور دارد.

در بازار نیز شرکت «DREAMLAB FILMS» به مدیریت نسرین میرشب، «PERSIA FILM» به مدیریت علی قاسمی‌ و دیگر پخش‌کننده‌های سینمایی نیز در جشنواره فیلم کن حضور دارند.

اگرچه بازار جشنواره فیلم فجر ما با بازار فیلم کن فاصله زیادی دارد اما با توجه به ارتباطاتی که میان ایران و جهان وجود دارد زمینه‌ فعالیت بهتر این بازار موجود است. در سال گذشته جشنواره بین المللی فیلم فجر بعد از پیوند دوباره بخش ملی و جهانی، بازار فیلم خود را بازگشایی کرد. البته بازار فیلم جشنواره فیلم فجر در چند سال گذشته و زمانی که بخش بین الملل فیلم فجر جداگانه برگزار می‌شد، فعالیت خود را داشت. اما سال گذشته تلاش شد تا با کشورهای منطقه و همپیمان ایران همکاری‌ صورت گیرد.

در این میان البته موانع و سنگ اندازی های بیشماری صورت گرفت اما در نهایت بازار فیلم جشنواره فیلم فجر با حضور کشورهای همسایه و همپیمان مانند لبنان، روسیه، ترکیه، عراق، سوریه، عمان و... برگزار شد. اما باید گفت که آن بازار با بازار ایده‌آل فاصله فراوان دارد و باید تمام نهادهای مرتبط در حوزه بین الملل از وزارت امور خارجه تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حتی بخش‌های خصوصی در این زمینه مشارکت و فعالیت جدی و مستمر داشته باشند. خداحافظی با بازار جشنواره فیلم فجر بعد از اتمام جشنواره تا سال بعد آن، آن را از یک جایگاه و جریان مداوم و پویا دور کرده و شاید آن را تضعیف کند.

همکاری ایران با چین در زمینه سینما و قول و قرارهای داده شده، یکی از بهترین بسترهای موجود برای این همکاری است. امید اینکه بازار فیلم ایران بازاری قدرتمند در زمینه تبادلات و مشارکت های سینمایی باشد و بتوان روزهای بهتری را برای آن متصور شد.

انتهای پیام/