شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه

بورس صعود می‌کند؟ / سهامداران تازه نفس می‌آیند؟

سناریو محتمل‌تر برای پیش بینی بورس شنبه افزایش تقاضا در بازار و ورود سهامداران تازه نفس به بازار سرمایه است.

تجارت نیوز نوشت: پس از فراز و فرود‌های زیادی که در طول دو هفته گذشته در بازار اتفاق افتاد به نظر می‌رسد، بورس تهران به نقطه تعادلی خود رسیده است. برای پیش بینی بورس در هفته‌های آتی نیاز است محرک‌های بازار را در این مقطع زمانی بشناسیم. کارشناسان معتقدند محدوده‌های پایین‌تر از قیمت‌های فعلی فروشنده‌ ندارد.

بورس تهران از آبان سال گذشته طی یک روند صعودی، بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کرده است. هفته گذشته اما اصلاح تند و تیزی که در بازار سرمایه اتفاق افتاد، تمامی اهالی بازار سرمایه را در شوک فرو برد. این شوک منفی در حالی بود که اکثر سهامداران با توجه به رشد پیوسته سهام انتظار اصلاح را داشتند.

با اصلاح هفته گذشته، قیمت‌ سهام در محدوده‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. اما این داده به خودی خود برای بازگشت بازار سرمایه، به روند صعودی پایدار کافی نیست. در راستای اینکه بورس تهران در ریل صعودی پایدار قرار گیرد نیاز به چند درایور صعودی وجود دارد.

انتشارات گزارش‌های دوازده ماهه شرکت‌ها، می‌تواند نقش مهمی را برای دسترسی به این مهم ایفا کند. در روز‌های آتی، گزارش‌های شرکت‌ها روی سامانه کدال منتشر می‌شود و انتظار می‌رود با افزایش تولید و نرخ‌های فروش، سودآوری شرکت‌ها افزایش یافته باشد.

دومین درایوری که می‌توان انتظار داشت از روند صعودی بازار سرمایه پشتیبانی می‌کند، نرخ ارز خواهد بود. با توجه به اینکه هنوز اتفاق خاصی در حوزه سیاسی و فضای دیپلوماتیک بین‌الملل میان ایران و آمریکا و کشور‌های اتحادیه اروپا نیفتاده است، انتظارات تورمی کاهش پیدا نکرده است. بنابراین به نظر می‌رسد با شروع خردادماه شاهد روند صعودی دلار با افزایش تقاضا باشیم.

کارشناسان معتقدند، به نظر نمی‌رسد منفی‌های بازار از اینجا به بعد، فروشنده قوی داشته باشد. همچنین از سوی مقابل در قیمت‌های پایین‌تر خریداران قدرتمندی وجود خواهد داشت.

بنابراین و آنچه به عنوان محرک‌های بازار یاد شد، سناریو محتمل‌تر برای پیش بینی بورس شنبه و به طور کلی اول خردادماه، افزایش تقاضا در بازار همزمان با دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس به بازار سرمایه است.