شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#وزارت کشور

این قانون مهم بی سروصدا تصویب و برای اجرا ابلاغ شد

طرح قانون انتخابات بی سروصدا تصویب و برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

خبرآنلاین نوشت: با تعداد زیادی از نمایندگان تماس می‌گیرم تا درباره قانون انتخابات و جزییاتش از آن‌ها سوال بپرسم. ترجیح شان این است که درباره این موضوع حرف نزنند. قانونی که کلیاتش تصویب شده اما جزییاتش هنوز در حال بررسی است. اما همین جزییات حالا حاشیه‌ای مهم‌تر از متن است چون شنیده می‌شود که قرار است بر رد صلاحیت نمایندگان توسط شورای نگهبان در طول مدت نمایندگی‌شان و حتی پس از تایید اعتبارنامه صحه بگذارد. ‌ صحبت از یک مصوبه مهم است که از نظر ناظران حقوقی و سیاسی، علیه استقلال اصل نمایندگی و تفکیک قوا است که اصول‌گرایان تندرو در مجلس در حال تکمیل و تصویب آن هستند. به چند نماینده زنگ می‌زنم اما ترجیح‌شان این است در این باره مصاحبه نکنند! یکی وقت نهار را مطرح و گوشی را قطع می‌کند و دیگری ازدحام مردم حوزه‌ی انتخابی‌اش را.

بالاخره لطف‌الله سیاه‌کلی نماینده قزوین به سوالم پاسخ می‌دهد و درباره جزییات آن گفت: «این قانون شده و با هرچه که قانون باشد، موافقم. قانون است. رای آورده. فقط مانده جزییاتش تصویب شود که در کمیته‌ای درحال بررسی است.»

از او می‌پرسم آیا شورای نگهبان آن را تایید کرده که از چنین طرحی به‌عنوان قانون یاد می‌کند در پاسخ می‌گوید: «به وزارت کشور ابلاغ کردیم. فقط جزییاتش مانده.»

این نماینده اصول‌گرا از چنین مصوبه‌ای دفاع می‌کند: «بله نمایندگان در طول وظیفه هم ممکن است رد صلاحیت بشوند. هرکس تخلف کند، با او برخورد می‌شود.» درباره‌ی نوع تخلفات قید شده می‌پرسم و او جواب می‌دهد: «فساد اخلاقی و فساد مالی. این‌هاست.»

از او می‌پرسم آیا در این مصوبه شفاف و به طور خاص از دو فساد اخلاقی و مالی یاد شده است تا دایره‌ تعبیر و تفسیر آن برای ردصلایت نمایندگان به هر بهانه‌ای توسط شورای نگهبان وسیع نباشد؟ سیاه‌کلی برای ذکر ریز جزییات حضور ذهن ندارد اما در پاسخ می‌گوید: «در اجرا ممکن است خطاهایی هم پیش بیاید. ولی در کل قانون شده و اجر می‌شود.»