شهر خبر

حسین انتظامی: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تعطیل شود/ این مجلس نماینده مردم نیست

حسین انتظامی گفت: مجلس فعلی نماینده ۱۸ درصد مردم است. مجلس نمی‌تواند ادعا کند که من نماینده مردم هستم.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، «حسین انتظامی» معاون اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه حضور پایگاه خبری جماران گفت: امام خمینی(ره) در عصر خودشان امروزی‌ترین فقیه بودند. امروزی به معنای اینکه با اقتضائات روز، نسبت به متوسط جامعه مذهبی جلوتر بودند.

مهمترین محورهای این گفت وگو را می خوانید:

* امام به عنوان یک فقیه بن‌بست‌شکنی‌هایی در برخی موضوعات فقهی کردند؛ مثلاً در مورد ماهی اوزون‌برون، راجع به شطرنج یا راجع به خرید و فروش آلات موسیقی؛ موضع‌گیری امام در این موارد از یک فقیه جامع‌الشرایط در آن شرایط اساساً بعید بود.

* همین سریال «نون خ» نشان داد شهروندان کُرد شما شهروند درجه دو نیستند. اینها جزو بطن و متن مردم هستند.

*آن قشری که مورد بی‌توجهی قرار گرفته، قهر می‌کند و قهرش کم کم با بی‌محلی تداوم پیدا می‌کند و بی‌محلی‌اش با نفرت تداوم پیدا می‌کند و نفرتش به خشم می‌رسد.

*مردم، صداوسیما را نماینده نظام و حکومت می‌دانند. به همین دلیل، ما اگر در رسانه‌های رسمی خودمان عبوس باشیم، نشان‌دهنده این است که حکومت عبوس است؛ اگر مهربان باشیم نشان‌دهنده این است که حکومت مهربان است.

*ما مرجعیت رسانه‌ای را از دست داده‌ایم. ما غصه می‌خوریم که چرا مردم از شبکه‌های دیگر دنبال خبر هستند. آنها راست و دروغ را قاطی می‌کنند و درست هم هست.

* ما استاد این هستیم که یک موضوع اجتماعی خیلی خیلی ساده را به کیس امنیتی تبدیل کنیم و بعد بزنیم تو سر همدیگر که چطور این را جمع کنیم.

*رسانه‌ها نباید یأس به جامعه پمپاژ کنند، این یک اصل عاقلانه و جزئی از حکمرانی است. منتها امیدآفرینی یک بسته است؛ یکی از مؤلفه‌های آن این است که باید رفاه اجتماعی داشته باشد. رفاه اجتماعی نباشد، امید اجتماعی نخواهد بود. یکی دیگر این است که جامعه دوقطبی نباشد و دیگر اینکه حکومت کارآمد باشد تا مردم امید پیدا کنند.

*بعضی حکومت‌ها به صورت سیستمی جواب برخی مسائل را می‌دهند و برخی هم در کنار سیستم، اشخاصی هم هستند که اینها می‌‌توانند مسائل را شناسایی کنند و سپس این را حل کنند. واقعیتش را بخواهید ما به چنین شخصیت‌هایی نیاز داریم.ولی وقتی چنین آدم‌هایی نباشند، آن وقت در حل مسائل به یک بن‌بست‌هایی می‌رسیم. چون آن مسئله حل‌کن گاهی با بزرگتری خودش، یعنی همه قبولش دارند و او ریش‌سفیدی می‌کند.متأسفانه چنین شخصیت‌هایی نداریم یا اگر داریم، منشأ اثر نیستند.

* جریان خالص‌سازی امروز هم می‌خواهد مسئله حل‌کن‌های آیت‌الله خامنه‌ای را بزند. شما فکر می‌کنید بی‌حرمتی‌هایی که راجع به آقای هاشمی یا شخصیت‌های دیگر شد با چه هدفی بود؟

* مجلس فعلی نماینده ۱۸ درصد مردم است. این معدل باعث می‌شود که این مجلس نتواند ادعا کند که من نماینده مردم هستم. باعث می‌شود که آن مجلس فراگیر نباشد و نتواند از پشتیبانی ملت استفاده کند.

* آقای رئیسی گفتند من ۷ هزار صفحه برنامه اقتصادی دارم و من اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم. من می‌خواهم که آن ۷ هزار صفحه را در راستای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات روی سایت‌ها بگذارند تا اقتصاددان‌ها بخوانند و اظهارنظر کنند.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حتماً باید تعطیل شود.

*مرجعیت فرهنگی کشور در حوزه‌های کتاب، موسیقی، تئاتر، تجسمی، سینما و رسانه باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یعنی دولت و دستگاه اجرایی باشد اما این مرجعیت را از این وزارتخانه گرفته‌اید و ستاد فلان، ائمه جمعه و کمیسیون فرهنگی مجلس را جلوی آن بلند کرده‌اید.

* یکی از اشتباهات ما در حکمرانی این است که عفاف را معادل حجاب گرفتیم. در صورتی که عفاف یک مفهوم است و حجاب یک مفهوم دیگر است. حجاب ظاهر است. ما اتفاقاً باید تلاش کنیم که ملت ما اعم از خانم و آقا، عفیف باشند.