شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#سوئد#رئیس‌جمهور

اردوغان: سوئد هنوز نمی‌تواند عضو ناتو شود

اردوغان: سوئد هنوز نمی‌تواند عضو ناتو شود

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که سوئد همچنان واجد شرایط پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو نیست.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید این کشور هنوز نمی‌تواند با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز جمعه اعلام کرد که این کشور هنوز آمادگی لازم برای پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که کشور عضو ناتو باید مواضع محکمی در مبارزه با تروریسم اتخاذ کرده باشد، این در حالی است که سوئد همچنان به گروه های تروریستی اجازه می‌دهد تا در کشورش آزادانه فعالیت کنند.

اردوغان در عین حال در خصوص توافق غلات با اوکراین تاکید کرد که اگر روابط ویژه میان مسکو و آنکارا نبود، قرارداد غلات تمدید نمی‌شد.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن گذشته فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.