شهرخبر

سیاره جدیدی به اندازه زمین کشف شد! +عکس

سیاره فراخورشیدی جدیدی به اندازه زمین کشف شده است که ممکن است بتواند از حیات پشتیبانی کند.

ایسنا نوشت: مطالعاتی که در مجله "نیچر" منتشر شده نشان می‌دهد که سیاره فراخورشیدی جدیدی به اندازه زمین در فاصله ۹۰ سال نوری کشف شده است که در مقیاس نجومی، چنان به ما نزدیک محسوب می‌شود که گویی همسایه ماست. ضمن این که ممکن است بتواند از زندگی پشتیبانی کند.

ستاره‌شناسان این سیاره فراخورشیدی را LP ۷۹۱-۱۸d  نام نهاده‌اند و آن را از طریق رصدهای زمینی و فضایی توسط ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذر ناسا «تِس» (TESS) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر که اکنون بازنشسته شده است، شناسایی کردند.

سیاره فراخورشیدی LP ۷۹۱-۱۸d به دور یک ستاره کوتوله سرخ کوچک در فاصله ۹۰ سال نوری از ما در صورت فلکی پیاله در نیم‌کره جنوبی آسمان می‌چرخد.

گروهی که این سیاره را کشف کرده است، جرم آن را با اندازه‌گیری تفاوت‌های زمانی که سیاره به دور ستاره میزبانش می‌چرخد، تخمین زده است.

این سیاره در مداری کشندی، قفل است، به این معنی که همیشه یک طرف آن رو به ستاره خود است و آن سمت برای دارا بودن آب‌های سطحی، بسیار داغ است و بعید است که آب در آن سمت این سیاره وجود داشته باشد، اما ستاره‌شناسان گمان می‌کنند که فعالیت‌های آتشفشانی در سطح این سیاره می‌تواند جو آن را حفظ کند و ممکن است به آب اجازه دهد تا در سمت تاریک این سیاره متراکم شود.

کارن کالینز، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: تصور می‌شود که تنها بخش کوچکی از سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده تاکنون قادر به پشتیبانی از حیات باشند. کشف LP ۷۹۱-۱۸d ما را امیدوارتر می‌کند که ممکن است روزی نشانه‌هایی از حیات در سیاره‌ای دیگر پیدا کنیم.

کالینز می‌گوید: این کشف، تازه اولین قدم است. ما با پتانسیل ادامه مطالعه این سیاره با تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر خواهیم بود مشاهدات خود را به دقت تنظیم کنیم و در مورد جو احتمالی این سیاره بیشتر بیاموزیم. اکتشافات آینده به ما کمک خواهند کرد تا بفهمیم که چگونه مواد تشکیل دهنده حیات ممکن است در جهان‌هایی غیر از دنیای ما وجود داشته باشد.