شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سلطان#بانک مرکزی#دولت#دولت سیزدهم

رئیسی پاسخ می‌دهد؟ / همتی: سلطان چاپ پول کیست؟

رئیس کل اسبق بانک مرکزی از رئیسی پرسید که آیا نمی‌توان دولت سیزدهم از عنوان فوق سلطان چاپ پول استفاده کرد؟

اکو ایران نوشت: عبدالناصر همتی این روزها به انتقاد از دولت سیزدهم ادامه می‌دهد. او در آخرین پست خود با تکیه بر آمار رشد پایه پولی طی دوره ریاست خود بر کرسی بانک مرکزی و دو سال از شروع به کار دولت جدید، از اتهام‌های وارده توسط تیم تبلیغاتی دولت سیزدهم در زمان ریاست او انتقاد کرد.

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در آخرین پست تلگرامی که در کانال شخصی خود منتشر کرد نوشت:« آقای رئیس جمهور! تیم تبلیغاتی دولت شما، مکرر اتهام سلطان چاپ پول زدند. امروز روز قضاوت است.»

وی در ادامه با تکیه بر آمار رشد پایه پولی در سال‌های 1398 و 1399( ریاست همتی بر کرسی بانک مرکزی) و سال‌های 1400 و 1401(دولت سیزدهم) به مقایسه این آمار پرداخت.

مطابق این آمار، در سال 1398، پایه پولی با رشد 31.6 درصدی، 85 همت افزایش یافته بود. در سال 99 نیز  این شاخص، با افزایش 106 همتی و رشد 30 درصدی مواجه بوده است. این درحالی است که همتی معتقد است این بازه زمانی، مقارن با «فشار حداکثری ترامپ» و «نفت 40 دلاری» همراه بوده است.

همتی با استناد با آمارهای رسمی نوشته است: در سال 1400، رقم پایه پولی رشد 146 همتی را تجربه کرده که نشان دهنده رشد 31.8 درصد بوده. او ادامه داده در سال 1401 این رقم با افزایش 237 همتی رشدی معادل 39.2 درصد رقم زده است.

او در ادامه از ابراهیم رئیسی پرسیده است:« آیا با همان روشی که دولت شما رایج کرد، نمی‌توان برای دولت سیزدهم از عنوان فوق سلطان چاپ پول استفاده کرد؟»

همتی خطاب به رئیسی گفته:«حتما، شما نیز امروز با کسب تجربه، بخوبی واقف شدید که علت اصلی رشد پایه پولی، نه در بانک مرکزی، بلکه ریشه در سیاست‌های مالی دولت و آن هم عمدتا به خاطر تحریم‌ها است. البته، تشدید اخیر آن، به رغم گشایش های ادعایی، در ناترازی پرداخت‌های دولت و ناکارآمدی‌هایی است که در تغییر وسیع تیم اقتصادی مشهود بود.»