شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جدید#پاکستان

اعلام آمادگی پاکستان برای دریافت گاز ایران در نقطه جدید مرزی

مدیر شرکت توسعه گاز گفت: برای صادرات گاز به پاکستان خط احداث شده و پاکستان برای دریافت گاز در نقطه مرزی اعلام آمادگی کرده است.

 به گزارش ایبِنا، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز امروز در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه در طرح خط لوله انتقال گاز ششم سراسری، شاهد ثبت رکوردی تازه بوده‌ایم و پروژه انتقال گاز به نیروگاه و صنایع قشم تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود، اظهار کرد: حفاری افقی از دو سمت جزیره قشم در سرزمین اصلی آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۱ ایستگاه تقویت فشار گاز در حال طراحی، خرید و اجرا است، گفت: اجرا و بهره‌برداری همزمان از این ایستگاه در طول ۶۰ سال قدمت شرکت ملی گاز ایران و ۱۵ سال قدمت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یک رکورد به شمار می‌آید.

 

نوشادی با بیان اینکه از این تعداد شش ایستگاه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که این موضوع نیز یک رکورد است، گفت: پارسال هفت طرح ذخیره‌سازی را فعال کردیم که پنج طرح در حال انجام است.

 

به گفته وی، طرح ذخیره‌سازی شوریجه D در قالب BOT در حال اجراست، و تا پایان سال شاهد کلید خوردن طرح‌های ذخیره‌سازی در میدان‌های مختار، بانکول، قزل‌تپه و سراجه خواهیم بود و براساس برنامه‌های تعریف شده، تا شش ماه آینده دو طرح دیگر نیز کلید خواهد خورد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران با بیان اینکه طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان نصرآباد کاشان نیز برای نخستین بار در گنبد‌های نمکی اجرایی می‌شود، افزود: انجام مطالعات میدان یورتشای نیز با مشاور خارجی در جریان است. میدان قزل تپه، یکی از خاص‌ترین میدان‌ها و فشار این میدان ۱۶ هزار PSI و درجه حرارت آن نیز ۳۶۰ فارنهایت بوده که از جمله بیشترین دما‌های میدان در کشور است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توانیم در اوج مصرف از ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی بهره بگیریم.

 

نوشادی با بیان اینکه شبکه گاز ایران بزرگترین شبکه گاز جهان است، گفت: ایران با ۴۴۰ هزار کیلومتر، آمریکا با ۳۳۰ هزار کیلومتر و کشور‌های چین، روسیه و کانادا در فهرست کشور‌های دارای ۹۰ تا ۱۳۰ هزار کیلومتر شبکه گاز هستند. حتی کشور‌های تولیدکننده درصد زیادی از مصرف خود را از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم عزم خود را جزم کردیم که در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با موافقتنامه‌های بالادستی و بودجه‌ای بتوانیم مشکل ناترازی شبکه گاز در اوج مصرف زمستان در پایین‌دست را حل کنیم، اظهار کرد: سال قبل قول دادیم که در سال ۱۴۰۲ همه ایستگاه‌های تقویت فشار گاز با سیستم کنترل ایرانی احداث شوند؛ این فرآیند ابتدا با یک شرکت ایرانی کلید خورد و اکنون به سه شرکت افزایش یافته که شاهد انحصار نباشیم.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران با بیان اینکه ایستگاه تقویت فشار گاز در پل کله با این سیستم کنترل ایرانی راه‌اندازی شده و بدون محدودیت در حال فعالیت است، گفت: در ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان به رکورد استفاده ۹۰ درصدی از تجهیزات داخلی دست یافته‌ایم. افزون بر اقدام‌هایی که در حوزه ایرانی‌سازی انجام شده، حرکت مدیریت دیگری نیز اجرایی و کمتر یک ماه اقدام به برگزاری مناقصه برای تکمیل رینگ شرقی کشور کردیم، برنده مناقصه نیز انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شده است.

 

هوشمندسازی ۳ میلیون کنتور تا پایان ۱۴۰۲

 

نوشادی با بیان اینکه با افتخار طرح هوشمندسازی کنتور‌های گاز را هم در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: هوشمندسازی کنتور ۲۷ میلیون مشترک در دستور کار است با این حال باید با تنظیم‌گری همراه شود در غیر اینصورت تنها به مدیریت اطلاعات و پایش منتهی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه سه تا چهار میلیارد دلار اعتبار برای ابرپروژه هوشمندسازی در نظر گرفته شده است و طرح‌های هوشمندسازی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی‌شده و امسال هوشمندسازی سه میلیون مشترک انجام خواهد شد، گفت: انگلیس از یک دهه پیش هوشمندسازی کنتور‌های گاز را کلید زد و اکنون در مجموع چهار میلیون کنتور هوشمند شده است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران، این شرکت هفت پالایشگاه، ۸۰ ایستگاه تقویت فشار و ده‌ها هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز فشار قوی را احداث و اجرا کرده و ظرفیت بالایی در این حوزه‌ها دارد همچنین ظرفیت ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.