تدارک مصر و ایران برای مذاکره در بغداد

 برخی منابع آگاه از دیدارهای امنیتی جدید میان مقامات مسئول ایران و مصر با میانجیگری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر می‌دهند.

در سایه تغییرات گسترده منطقه‌ای در روابط کشورها و تلا‌ش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، تلاش‌ها برای احیای روابط مصر و ایران نیز شدت گرفته است.

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (پنجشنبه، ۱۸ می)، در همین خصوص نوشت که منابع آگاه دیپلماتیک مصر از برگزاری نشستی جدید میان مقامات مسئول ایرانی و مصری در سطح دیدارهای امنیتی با میانجیگری عراق خبر می‌دهند و به صورت اولیه توافق شده که این دیدار در اوایل ماه ژوئیه آینده صورت گیرد.

منابع بلندپایه عراقی پنجم ماه می جاری به العربی الجدید خبر داده بودند که نمایندگان طرف‌های مصری و ایرانی در ماه گذشته با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، نشستی را در بغداد برگزار کردند. هدف السودانی از این اقدام، تکرار میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران که منجر به برگزاری شش دور گفت‌وگوی مقدماتی میان دو طرف شد، بود.

تدارک مصر و ایران برای مذاکره در بغداد

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود؛ نوشت:«میانجیگری عراق پس از تلاش‌های سلطان عمان صورت گرفت که ابتکار عمل در مسیر توسعه روابط بین دو کشور را به دست گرفت».

وی تایید کرد که « اخیرا ملاحظات مصر درباره پرونده روابط با ایران، به‌ویژه پس از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه، کاهش یافته است».