شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#مالیات#جایگزین
نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا:

بازار سرمایه جایگزین سفته بازی خواهد شد

آقاپور علیشاهی گفت: قانون مالیات بر سوداگری بازار سرمایه را جایگزین سفته بازی و پول‌هایی که وارد این بازار‌ها می‌شود، خواهد کرد.

معصومه آقاپورعلیشاهی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: اجرایی شدن قانون مالیات بر سوداگری سبب خواهد شد تا مردم کمتر به سمت سفته بازی رو آورند و نقدینگی در جامعه به سمت درستی هدایت شود. در مجموع با اجرایی شدن قانون مالیات بر سوداگری این امیدواری به وجود می‌آید که به جای سفته بازی و پول‌هایی که از این طریق وارد بازارمی شود، بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه تاکید کرد: نکته مورد توجه درباره این قانون مهیا شدن شرایط اجرای آن است که برای کسب نتیجه بهتر از ملزومات به حساب می‌آید، عملیاتی کردن چنین قانونی در جامعه به اقتصادی نیاز دارد که در پیچ و خم‌های تحریم قرار نداشته باشد. مسئله بعدی هم پاسخ به یک سوال مهم است، زیرا فعالان در این حوزه معتقدند با سرمایه گذاری در این بازار‌ها ارزش پول خود را حفظ کرده اند و این امر منجر به کسب سود نشده است. رفع این ابهام نیازمند آن است تا سیستم محاسبات این نوع از مالیات مشخص و شفاف باشد.


این نماینده سابق مجلس در این خصوص تاکید کرد: اجرا شدن قانون مالیات بر سوداگری مقداری از حجم خرید و فروش کالا‌هایی مانند ارز، سکه و... را کم خواهد کرد، اما باید در نظر داشت که در کشوری با تورم بالا متاسفانه اقتصاد زیرزمینی اتفاق می‌افتد، بنابراین باید در کنار اجرا قانون برای تورم هم راه حل درست و منطقی پیدا کرد.

آقاپورعلیشاهی در ادامه یادآور شد: قانون مالیاتی به شرط آنکه وارد بخش اقتصاد زیرزمینی، کار‌های نادرست و افزایش پرونده‌های قضایی نشود، مسئله سوداگری در بازار را حل خواهد کرد. یکی از مهمترین کار‌ها در همین رابطه تعریف شاخص ارزیابی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خطاب به کسانی که سرمایه گذاری در چنین بازار‌هایی (طلا، ارز و ...) را همچنان سودآور می‌دانند، گفت: اولین قدمی که در تمام کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته برداشته شده، کمک به تولید و رشد اقتصادی بوده است. به این معنا؛ ابزاری که می‌تواند در این مسیر به کمک آید، بازار سرمایه است و این بازار هم باید به شکلی صحیح مدیریت شود. با ورود تمام پول‌های سرگردان به بازار سرمایه می‌توان شاهد رشد واقعی اقتصاد در کشور بود.