شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#اتحادیه عرب

اعلام آمادگی اتحادیه عرب برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین

اعلام آمادگی اتحادیه عرب برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین

اتحادیه عرب نیز آمادگی خود برای میانجی‌گری در مناقشه اوکراین را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، اتحادیه عرب بر آمادگی خود برای میانجیگری در حل و فصل جنگ در اوکراین تاکید کرد. «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در این ارتباط به اسپوتنیک گفت که گروه تماس اتحادیه کشورهای عربی (LAS) آماده ارائه خدمات میانجیگری برای کمک به حل و فصل وضعیت اوکراین در صورت درخواست طرفین مناقشه است.

گروه تماس اتحادیه عرب که در مارس ۲۰۲۲ تأسیس شد، شامل وزرای خارجه مصر، الجزایر، عراق، اردن، امارات، عربستان سعودی، سودان و همچنین دبیرکل سازمان منطقه‌ای است.

به گفته این وزیر عراقی، اعضای گروه تماس سال گذشته از مسکو و کیف بازدید کردند. او گفت که ایده میانجیگری اتحادیه عرب در حل بحران اوکراین موضوع جدیدی نیست و پیشتر هم مطرح شده بود.

فواد حسین پیش از اجلاس سران سازمان اتحادیه عرب در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد اتحادیه عرب درباره جنگ اوکراین شامل آتش بس است، گفت: «ما معتقدیم که هر دو طرف باید به آتش‌بس دست یابند و اگر درخواستی از سوی هر یک از طرفین وجود داشته باشد، آماده کمک به این موضوع هستیم.»

او گفت که درگیری اوکراین بر وضعیت صنعت برق جهانی و بخش مواد غذایی تأثیر گذاشته است و بنابراین این وظیفه ماست که تلاش کنیم طرف‌ها به آتش‌بس برسند.

علاوه بر اتحادیه عرب، همچنین اتحادیه آفریقا و حتی دولت چین نیز طرح‌های جداگانه‌ای را برای پایان جنگ در اوکراین دنبال می‌کنند. روز گذشته نیز «سرگئی نیکیفوروف» (Sergey Nikiforov) سخنگوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین در سخنانی اعلام کرد: «زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) آماده پذیرش هیأت نمایندگی صلح کشورهای آفریقایی در این کشور و گوش دادن به پیشنهادات آنها است.»

«سرگئی نیکیفوروف» همچنین افزود که زلنسکی هیأت نمایندگی مذکور را به اجرای طرح صلح اوکراین دعوت می‌کند.

از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین پیشتر اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور در انتظار به نتیجه رسیدن پیشنهاد مذاکره به مقامات اوکراین دستور توقف موقت عملیات نظامی را در این کشور را صادر کرد ولی «کی یف» پیشنهاد مذاکره را نپذیرفت و به همین علت حملات دوباره ازسرگرفته شد و نیروهای نظامی روسیه به پیشروی خود ادامه دادند.

پسکوف روز گذشته پس از اعلام موافقت با پیشنهاد مذاکره گفت: ما موافقت خود را با برگزاری مذاکرات در «مینسک» پایتخت بلاروس اعلام کرده بودیم ولی طرف اوکراینی «ورشو» پایتخت لهستان را انتخاب و پس از آن تماس خود را با ما قطع کردند.

روز گذشته همچنین اعلام شد که «لی هوی»، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا با هدف دنبال کردن طرح چین برای صلح در اوکراین قرار است قبل از سفر به مسکو به عنوان بخشی از تور اروپایی خود از بروکسل دیدار کند و با مقامات اروپایی به گفتگو بنشیند. در این گزارش آمده است: «لی که تلاش‌های دیپلماتیک چین برای برقراری صلح در اوکراین را دنبال می‌کند، پس از اینکه به او گفته شد که اوکراین هیچ پیشنهادی صلحی را که منجر به از دست دادن قلمرو شود، نمی‌پذیرد، تصمیم گرفت به بروکسل سفر کند و در آنجا به گفتگو با مقامات اروپایی مشغول شود، در حالی که وزارت خارجه چین قبل تر گزارش داده بود که لی قصد سفر به پایتخت بلژیک را ندارد، اما اکنون سفر به پایتخت بلژیک به عنوان مرکز سیاسی اتحادیه اروپا در دستور کار نماینده ویژه دولت چین قبل از سفر به روسیه قرار گرفته است.»

منبع: مهر