شهرخبر

ایران در محاصره یونیکورن‌های همسایه

ایران در محاصره یونیکورن‌های همسایه

فردای اقتصاد - میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در سال گذشته در منطقه خاورمیانه نشان میدهد که دو کشور ترکیه و امارات دارای بیشترین تعداد یونیکورن و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در منطقه هستند. 

بر اساس گزارش تحقیقاتی «Wamda»امارات با ۱.۸ میلیارد دلار و ترکیه با ۱.۶ میلیارد دلار بیشترین میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در سال ۲۰۲۲ را داشتند. هر دو کشور امارات و ترکیه همچنین دارای بیشترین تعداد یونیکورن استارتاپی (شرکتهایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار )  در منطقه هستند. امارات ۴ یونیکورن و ترکیه ۶ یونیکورن دارد.  حتی ارزش بعضی از استارتاپهای ترکیه از ۱۰ میلیارد دلار هم گذشته و به نوعی دکاکورن شده‌اند. 

ایران در محاصره یونیکورن‌های همسایه
میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در سال ۲۰۲۲ در کشورهای منطقه و شمال آفریقا/ امارات، ترکیه، عربستان 
و مصر بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را داشته‌اند

در سال گذشته در امارات ۲۵۲ سرمایه‌گذاری استارتاپی انجام گرفته و این میزان برای عربستان ۱۵۴ و برای مصر ۱۸۰ قرارداد است. 

در ایران به رغم اینکه از بسیاری از کشورهای منطقه زودتر اکوسیستم استارتاپی ایجاد شده اما در طی سالهای اخیر استارتاپها با افت قابل توجهی مواجه شده‌اند. میزان سرمایه‌گذاری استارتاپی در ایران به دلیل نبود آمارها چندان مشخص نیست اما دو روایت در این زمینه حاکی از سرمایه‌گذاری بین ۲۰ تا ۵۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ است. 

از طرف دیگر فاصله معناداری هم بین نسبت سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران با تولید ناخالص ملی با کشورهای دیگر وجود دارد. 

یک بررسی توسط Sarava Insight نشان میدهد میانگین میزان سرمایه‌های جذب شده در برخی از مشهورترین استارتاپ‌های منطقه نسبت به تولید ناخالص ملی آن کشورها ۰/۱۵ درصد است. 

اگر هر سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران را بخواهیم با این میانگین در مقایسه با کشورهای همسایه بسنجیم، به عددی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برای هر استارتاپ در مرحله رشد می‌رسیم؛ عددی که فاصله زیادی با سرمایه‌گذاری جسورانه فعلی در ایران دارد.