شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#ترکیه#انتخابات ترکیه
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه:

برنده دور دوم رقابت انتخابات ترکیه خواهیم بود

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: دور دوم انتخابات را می بریم

تهران- ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دومین دور انتخابات ریاست جمهوری را راحت خواند و گفت: برنده این رقابت خواهیم بود چرا که تفاوت آرای اردوغان با قلیچداراوغلو بسیار واضح و زیاد است.

به گزارش ایرنا، شورای عالی انتخابات ترکیه وز گذشته در پی پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر اعلام کرد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته اند.

این نهاد همچنین اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

سخنگوی ریاست جمهو ی ترکیه روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه آ.خبر افزود: آرای اردوغان نزدیک پنج درصد معادل ۲.۵ میلیون رای بیشتر از آرای قلیچداراوغلو است و احتمال کاهش آن هم وجود ندارد و حتی پیش بینی افزایش آرای او را هم داریم.

وی بیان کرد: ۴۹.۵ درصد از مردم ترکیه برای تداوم امنیت و ثبات به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور رای دادند و این حمایت برای تحقق چشم انداز قرن ترکیه در دور دوم هم ادامه خواهد داشت.

کالین با اطمینان از موثر بودن تبلیغات و حمایت مردم ترکیه از اردوغان اظهار کرد: همانند ۴۵ روز گذشته، در ۱۳ روز آینده هم تلاش می کنیم و اردوغان طی روزهای آینده باز هم در شهرهای مختلف به خصوص در مناطق زلزله زده سخنرانی کرده و مصاحبه تلویزیونی خواهد داشت.

وی با بیان این که هنوز با سینان اوغان نامزد سوم رقابت انتخابات دو روز پیش برای حمایت از اردوغان مذاکره و ملاقاتی صورت نگرفته است، گفت: از احتمال ملاقات و مذاکره با وی در روزهای آینده خبر ندارم ولی ما بیشتر روی روند تبلبغات خود تمرکز داریم.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره تمایل سیاسی ۵.۱۷ رای دهندگان به نفع سینان اوغان نامزد سوم رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور دوم این انتخابات نیز اضافه کرد: آنها جمع متفاوتی هستند و پیش‌بینی رفتار انتخاباتی آنها کار بسیار عجولانه و اشتباهی خواهد بود.

وی بیان سخنان دوری از تروریسم از سوی اوغان را مثبت خواند و گفت: نگاه سیاسی و افکار اوغان به موضع ائتلاف جمهور نزدیک‌تر است و او به نفع بقای دولت و ملت ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، «محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش از رای گیری کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دو روز پیش ترکیه با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز با کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز مانده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.