به گزارش اکوایران، در میان تقاضای کم، قیمت گاز طبیعی اروپا برای زمستان کاهش پیدا کرد. سطح ذخایر اروپا بالاتر از حد نرمال قرار دارد و همین مسأله شرایط را با فرارسیدن فصل گرما برای اروپا راحت‌تر می‌کند.

طبق داده‌های بلومبرگ، قیمت‌های معیار آتی گاز هلند برای ماه فوریه ۸.۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۵۱ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که بیشترین کاهش در چهار ماه گذشته است. قیمت برق در ماه‌های دسامبر و ژانویه نیز کاهش یافته است.

‌حق بیمه گاز زمستان در هفته‌های اخیر و در سایه بهبود ضعیف‌تر تقاضا، اکنون در حال کاهش است.‌ همچنین پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته و محدود کردن جریان عرضه گاز به اتحادیه اروپا، اعتماد به نفس بازار افزایش پیدا کرده و اطمینان از اینکه بازار می‌تواند در برابر هرگونه شوک احتمالی در آینده مقاومت کند، تقویت شده است.

«فرانچسکو مارتوچیا» - تحلیلگر شرکت سیتی گروپ - گفت: در حال حاضر اروپا مسیر راحتی برای برآورده کردن نیازهای ذخیره‌سازی گاز در زمستان دارد. تامین گاز، بویژه اگر فعالیت‌های اقتصادی ناامیدکننده باشند، راحت‌تر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از تعدیل‌ها در بخش تقاضا رخ داده است، به گونه‌ای که صنایع می‌توانند با افزایش قیمت گاز کنار بیایند.

IMG_20230515_163853_716

ذخایر گاز ‌اروپا به طور غیرمعمولی در سطح بالایی قرار دارد و پس از یک ماه تزریق خالص و جریان گاز مایع طبیعی در حدود ۶۳ درصد تکمیل شده است. قیمت گاز طبیعی اروپا از ابتدای سال جاری تا کنون به خاطر جریان عرضه پایدار، آب و هوای معتدل و تقویت سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق به کمتر از نصف رسیده است.

 به گفته «روزالین هالس» - تحلیلگر و محقق شرکت وود مکنزی - تقاضای گاز صنایع در اروپا در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل (۱۱ دی تا 10 اردیبهشت) ۲۰ درصد کمتر از میانگین پنج‌ساله است. این در حالیست که برخی از کشورها خبر داده‌اند شدت کاهش مصرف را تعدیل کرده‌اند.

با این حال معامله‌گران هنوز به احتمال افزایش مصرف گاز در هفته‌های آینده در صورت گرم‌تر شدن هوا امیدوارند. گرم‌تر شدن هوا می‌تواند مصرف سوخت را به منظور تامین انرژی کافی برای تهیه هوای مطبوع بالا ببرد. گرم شدن هوا در کنار تقاضای شرکت‌ها برای پر کردن ذخایر گازی می‌تواند قیمت گاز را تحت تاثیر قرار دهد.

میزان تقاضای گاز می‌تواند تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی یا بازگشت ناگهانی تقاضای واردات ال‌ان‌جی چین قرار بگیرد. در همین شرایط اتحادیه اروپا و گروه هفت به دنبال کاهش وابستگی خود به گاز روسیه هستند.

بلومبرگ ،