شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#ارمنستان

روابط خوبی با ایران داریم اما هیچ رابطه‌ای با ترکیه و آذربایجان نداریم

نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با یکی از نشریات جمهوری چک از روابط خوب این کشور با ایران سخن گفت. 

نیکول پاشینیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرمناپرس، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در گفت‌وگو با مجله «رسپکت» گفت که هدف اصلی سیاست خارجی ارمنستان باید برقراری روابط عادی با همه همسایگان باشد.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که ارمنستان روابط خوبی با ایران و گرجستان دارد. نخست وزیر ارمنستان افزود که این کشور در حال حاضر تقریبا هیچ رابطه‌ای با ترکیه و جمهوری آذربایجان ندارد و البته این روابط نباید به همین شکل باقی بماند.

اخیرا نیز «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان در توییتی با انتشار تصاویر پرچم‌های ایران و ارمنستان کنار هم نوشت: «ایران همسایه هزار ساله ماست، ایران دوست ارمنستان است. این دوستی ادامه خواهد داشت»

به گزارش آرمنا پرس، پاشینیان در ادامه این مصاحبه توضیح داد:«به دلیل تاریخ پیچیده خود، با برخی همسایگان  روابط عادی نداریم البته تغییر آن برای کشور ما بسیار مهم است. این به نظر بسیار ساده است، اما اجرای آن با ده‌ها مشکل همراه است. برخی مشکلات روانی و عملی وجود دارد و هضم چنین پیامی برای جامعه ارمنستان آسان نیست.»

وزیر خارجه ارمنستان نیز اخیرا ضمن قدردانی از موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان، آمادگی این کشور را برای تقویت روابط با تهران را  اعلام کرد.

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه جمهوری ارمنستان گفت: «معتقدیم مشکلات بین کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو و نفی استفاده از زور حل شود. از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی‌ می‌کنیم. درباره همکاری‌ها در چارچوب‌های دو و چندجانبه گفت‌وگو کردیم و آمادگی را برای تقویت روابط اعلام کردیم.

وی گفت: «ادامه و تکمیل پروژه‌های مشترک را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. درباره همکاری با ایران در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای اهمیت قائلیم.»