شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

استعفای ناگهانی دستیار«کمال قلیچدار اوغلو» در اوج رقابت انتخاباتی

استعفای ناگهانی دستیار«کمال قلیچدار اوغلو» در اوج رقابت انتخاباتی

دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه استعفا داد.

به گزارش مشرق، دستیار «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از مقام خود در این حزب کناره‌گیری کرد.

گفته شده کناره‌گیری دستیار کمال قلیچدار اوغلو به دلایل مرتبط با نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صورت گرفته است.

جزئیات بیشتری درباره چرایی استعفای این این چهره نزدیک به قلیچدار اوغلو منتشر نشده، اما کناره‌گیری او همزمان با کشیده شدن رقابت‌های حساس میان قلیچدار اوغلو و رجب طیب اردوغان صورت می‌گیرد.

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه اعلام کردند که تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچکدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آرا را کسب کنند. در نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آرا؛ کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آرا و سنان اوغان: ۵.۲۴ درصد را بدست آوردند. شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد با توجه به اینکه هیچیک از نامزدها نتوانست در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات این کشور در روز ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

در انتخابات اخیر همچنین در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رأی دهنده واجد شرایط رأی بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق‌های رأی رفتند. نرخ مشارکت در این انتخابات همچنین حدود ۹۰ درصد اعلام شد. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی از «نرخ مشارکت بالای مردم» در انتخابات ترکیه تمجید کرده و آن را «پیروزی» برای دموکراسی دانستند. فن درلاین ضمن تبریک به مردم ترکیه گفت: «مشارکت بسیار بالای مردم در این انتخابات به‌واقع خبر خوبی است. این نشانه روشنی است که مردم ترکیه متعهد به استفاده از حقوق دموکراتیک خود هستند.»

همچنین فائق اوزتراک، معاون رئیس و سخنگوی حزب جمهوری خلق ترکیه در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه انتخابات قطعاً به دور دوم می‌کشد، گفت: «در حال حاضر تقریباً همه صندوق‌ها شمارش شده و فقط ۳۰۰ صندوق در خارج از کشور باقی مانده است که تغییری در نتیجه به وجود نمی‌آورند. اکنون قطعاً انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. نرخ مشارکت نزدیک به نود درصدی برای دموکراسی ما امری خوشایند است. در ۱۵ روز آینده اراده ملت ما بالاتر از هر چیز دیگری خواهد بود. قطعاً پیروز خواهیم شد. اتحاد ملت ما را به سوی این پیروزی خواهد برد. دموکراسی پیروز است. ترکیه پیروز است.»

منبع: مهر