شهر خبر

تحولات سودان؛ از شایعه کشته شدن حمیدتی تا ادامه درگیری‌ها و افزایش شمار تلفات

تحولات سودان؛ از شایعه کشته شدن حمیدتی تا ادامه درگیری‌ها و افزایش شمار تلفات

ایرنا نوشت: با وجود دستیابی طرف‌های درگیر در سودان به توافقی در شهر جده عربستان برای برقراری آتش بس، اما درگیری‌ها به شکل پراکنده همچنان ادامه داشته و امروز شایعاتی مبنی بر کشته شدن فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع مطرح شد که توسط وی تکذیب شد.

محمد حمدان دقلو معروف به «حمیدتی» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان در صفحه توئیتر خود ضمن تکذیب خبر کشته شدن خود اعلام کرد که «شایعه‌ها مبنی بر کشته شدن من صحت ندارد و کودتاچیان همواره در چارچوب انتشار شایعاتی که هدف آن تخریب سودان است، کار می‌کنند».

وی در ادامه نوشت: «کسانی هستند که خبر کشته شدن من را شایعه می‌کند. همه اینها دروغ است و نشان می‌دهد که از خسارت‌هایی که به آنها وارد شده، رنج می‌برند».

در همین راستا، عبد الفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با صدور دستوری حساب‌های نیروهای واکنش سریع و شرکت‌هایش در تمامی بانک‌ها در سودان و شعبه‌هایش در خارج را بلوکه کرد.

در بیانیه شورای حاکمیتی سودان آمده است: عبدالفتاح البرهان دستوری را مبنی بر بلوکه کردن حساب‌های نیروهای شورشی پشتیبانی سریع و شرکت‌هایش در تمامی بانک‌های سودان و شعبه‌هایش در خارج از کشور صادر کرد.

البرهان همچنین با صدور دستوری حسین یحیی جنقول، رئیس بانک مرکزی سودان و همچنین رئیس پلیس این کشور را برکنار کرد.

البرهان همچنین تصمیم گرفت تا «خالد حسان محی الدین»، را به عنوان رئیس جدید پلیس سودان منصوب کند.

البرهان همچنین امروز دستور داد که فعالیت «عبدالمنعم عثمان محمد احمد البیتی» و «حیدر بدوی صادق» دو تن از سفرای سودان در وزارت خارجه پایان یابد.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: درگیری‌ها میان نیروهای ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع سودان به رهبری محمد حمدان دقلو که به کشته شدن ۶۷۶ نفر و زخمی شدن ۵۵۶۷ تن دیگر منجر شد.

بر اساس گزارش این سازمان، بیش از ۹۳۶ هزار نفر به دلیل جنگ آواره شده‌اند.

با توجه به شرایط امنیتی سودان بسیاری از مجروحان نتوانسته‌ اند خود را به بیمارستان‌ ها برسانند، به همین دلیل به نظر می رسد که شمار قربانیان و زخمی‌ها بسیار بیشتر از ارقام کنونی باشد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری هفت دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

310310