شهر خبر

آخرین خبرها از انتخابات ترکیه؛ جشن زودهنگام طرفداران اردوغان در استانبول

آخرین خبرها از انتخابات ترکیه؛ جشن زودهنگام طرفداران اردوغان در استانبول

بر اساس آخرین روند شمارش آرا رجب طیب اردوغان نسبت به رقیب خود یعنی کمال قلیچدار پیشتاز است.

به گزارش خبرآنلاین، شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد و شبکه تلویزیونی تی.آر.تی نتایج اولیه شمارش آرای ۲۵ درصد از صندوق ها را اعلام کرد که بر اساس آن، اردوغان پیشتاز است.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

نتیجه شمارش ۵۱.۳۹ درصد از صندوقهای رای در انتخابات ترکیه نشان می دهد که اردوغان با کسب ۵۲.۱۱ درصد همچنان پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو با ۴۲ درصد و سینان اوغان با ۵.۳۴ درصد در رده بعدی کسب آرای مردم ترکیه قرار دارند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

شمارش صندوق آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پس از پایان شمارش صندوقهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و بر اساس نتایج منتشر شده اولیه شمارش ۱۵ درصد صندوق ها، حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان توانسته است ۴۲ درصد آرای این انتخابات را کسب کند و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچداراوغلو تنها ۱۸.۵۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده است. بر اساس نتایج اولیه شمارش صندوق انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب حرکت ملی یکی از احزاب حامی اردوغان ۱۳.۵۲ درصد رای و حزب نیک به رهبری مرال اکشنر نیز ۸.۸۶ درصد آرای این انتخابات را کسب کرده است.

بنا به اعلام این نهاد، اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پس از اتمام مراحل رای گیری با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر خطاب به هواداران خود اعلام کرد: «مراقب صندوق‌های رای باشید.هرگز تا زمانی که صورتجلسه امضا شده نهایی صندوق‌ها تحویل داده نشود، از محل شعبه خارج نشوید. من می خواهم به قهرمانان دموکراسی خود فریاد بزنم، تجلی کامل و صحیح اراده مردم به عزم شما بستگی دارد. ببینید، ارزش خستگی شما را دارد.»

دوستان عزیز، همراهان گرامی به یاری خداوند فرآیند اخذ رای در سراسر کشور، همانگونه که شایسته دموکراسی ما بود به پایان رسید. حالا زمان مراقبت جدی از صندوق هاست. تا زمانی که نتایج قطعی شود مراقب اراده ملتمان باشید!

شواهد میدانی حکایت از مشارکت بالای مردمی در این انتخابات دارد بطوریکه صندوق‌ها از پاکت‌های رآی پر شده است. پیش بینی می‌شود نتایج اولیه انتخابات از ساعت ۲۱ امشب بصورت پی در پی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد تا پایان رآی گیری امروز هیچ رویداد امنیتی رخ نداده است. رسانه‌های ترکیه‌ای میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بیش از ۸۷ درصد اعلام کردند.



شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: طرفداران حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، در حالی که حدود یک سوم آرای انتخابات ریاست جمهوری شمارش شده است، با برگزاری تجمع‌هایی در شهرهای مختلف ازجمله آنکارا، جشن پیروزی گرفتند.



شهردار آنکارا گفت: نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست و مدیر خبرگزاری آناتولی، آمارها را از مقر حزب حاکم اعلام می کند.

311311