شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره تئاتر

جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مردمی است/ اهمیت به امر پژوهش

جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مردمی است/ اهمیت به امر پژوهش

مهر نوشت: نشست رسانه ای شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی با حضور دبیر این رویداد برگزار شد.

صبح امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه نشست رسانه ای شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی دبیر جشنواره، سیدمحمدحسین بلاغی‌ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سیدجواد رفائی دبیر جشنواره‌های رضوی و مرتضی سعیدی‌زاده مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) از افراد حاضر در این نشست رسانه ای بودند.

در ابتدای نشست از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد و در ادامه مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) گزارشی درباره بیستمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) ارائه داد و عنوان کرد: امسال ما کارگاه های آموزشی متنوعی را در فضای جشنواره ها تجربه کردیم. تولیدات خیلی خوبی هم در حوزه تئاتر اتفاق افتاده و تولیدات به سمت حرفه ای و امام رضایی شدن پیش رفته اند. امیدواریم تولید تله تئاتر هم در دستور کار قرار گیرد و تلاش می کنیم در انتهای جشنواره آثار برای عموم مخاطبان به صورت تله تئاتر به نمایش درآید و در این زمینه با رسانه ملی هم تعاملاتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امسال در جشنواره رضوی تندیس «نشان ارادت» برای اهدا به برگزیدگان طراحی شده است که در شب میلاد امام رضا (ع) هم رونمایی می شود و هم به برگزیدگان و نفرات اول جشنواره تقدیم خواهد شد. در مجموع در جشنواره های امسال ۱۰ هزار اثر تولید شده اند که در عرصه بین الملل هم شاهد ارسال و تولید آثار زیادی بودیم و این جشنواره کم کم دارد در حوزه بین الملل مطرح می شود ‌و گام های خودش را برمی دارد.

در ادامه بلاغی با اشاره به میزبانی تبریز از این‌ دوره جشنواره بیان کرد: امسال برای سومین سال جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی تبریز برگزار می شود و خوشبختانه در این دوره محدودیت های کرونایی رفع شده و ما با حضور مخاطبان بیشتری جشنواره را برگزار خواهیم کرد. در مجموع ۱۴ اثر از ۸ استان برای حضور در جشنواره انتخاب شده اند و توجه به فرهنگ و سیره رضوی و اهل بیت برای انتخاب آثار مورد توجه قرار گرفتند. امروزه تبریز یکی از قطب های تئاتر محسوب می شود و امسال میزبان ۱۰ رویداد مختلف در حوزه نمایش هستیم.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم چند گروه خیابانی برگزیده جشنواره خیابانی رضوی که در جیرفت برگزار شد در تبریز هم اجرا داشته باشند. امسال توجه ویژه ستاد برگزاری جشنواره به جوایز و ورودیه ها بوده است که نسبت به سال گذشته سه برابر شده اند. همچنین تلاش می کنیم اجراها با حمایت اداره کل ارشاد اسلامی استان و وزارت ارشاد در استان های مختلف اجرای عمومی داشته باشند. پ

در بخش دیگری از این نشست رفائی دبیر جشنواره‌های رضوی درباره برگزاری جشنواره های مختلف رضوی توضیحاتی ارایه داد و بیان کرد: با آسیب شناسی که در چندسال گذشته درباره جشنواره انجام شده همه دستاندرکاران برای احیای فرهنگ رضوی تلاش کردند و خوشبختانه امسال ۱۶ جشنواره داریم که اختتامیه بیشترشان تا پایان دهه کرامت برگزار می شود.

کوروش زارعی نیز با اشاره به اینکه در فراخوان این دوره برای امر پژوهش اهمیت زیادی قائل شده اند، گفت: سیره عملی امام‌ رضا (ع) آنقدر گسترده است که به جز مساله نذر و شفا باید به نکات دیگر زندگی ایشان هم بپردازیم از این رو بحث‌ پژوهش را در اولویت قرار دادیم. ۱۴ اثر نمایشی برای حضور در جشنواره انتخاب شده اند که ۵ اثر از تبریز در بخش مسابقه حضور دارد. ما امسال ۲ سانس برای حضور مردم و همچنین برای گروه های شرکت کننده و داوران داریم و ۵ اثر برگزیده خیابانی هم قرار است در مکان های پر رفت و آمد تبریز اجرا شوند تا کل شهر فضای رضوی پیدا کند. امسال برای انگیزه دادن به هنرمندان جایزه ها و کمک هزینه ها را سه برابر کردیم و قرار است ۵ اثر برگزیده بخش نمایشنامه نویسی نیز منتشر شوند که در اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.

بلاغی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: امسال نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان به جوایز و کمک هزینه ها اختصاص دارد و هزینه کلی جشنواره یک ونیم تا دو میلیارد تومان است اما با مشارکت بنیاد امام رضا (ع)، حوزه هنری و اداره کل ارشاد استان ها که همگی پای کار هستند قرار است کمک های بیشتری به جشنواره شود.

زارعی در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت مالی اداره کل هنرهای نمایشی در برگزاری جشنواره گفت: جشنواره توسط بنیاد امام رضا (ع) برگزار می شود که زیرمجموعه وزارت ارشاد است بنابراین بودجه اصلی توسط بنیاد و در ادامه اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تامین می شود اما معاونت هنری هم مشارکت مالی در برگزاری جشنواره دارد.

جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مردمی است/ اهمیت به امر پژوهش

وی در پایان درباره تلاش برای خارج شدن آثار از فضای کلیشه‌ای گفت: امسال ما هیچ کاری را برای حضور در جشنواره سفارش ندادیم بلکه همه نمایش ها از دل آثار ارسالی انتخاب شده اند. بازبین های جشنواره هم از کیفیت آثار این دوره خیلی راضی بودند. تلاش ما این بوده که مضامین انتخابی علاوه بر جلب نظر منتقدان و فرهیختگان، مورد توجه عموم مردم نیز قرار گیرند و با نمایش ها ارتباط برقرار کنند. امسال نیمی از کارها از نمایشنامه هایی که سال ها قبل توسط نویسندگان برتر کشور در حوزه رضوی نوشته شده، استفاده کرده اند. تلاش ما این است که جشنواره ای مردمی برگزار کنیم از این رو سانس های نمایش ها را افزایش دادیم تا مردم هم از این رویداد منتفع شوند.

شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی از اول تا پنجم خرداد ماه در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز برگزار می شود.

۵۷۵۷