شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران#بازار سرمایه

راهکار کنترل هیجانات در بورس چیست؟

راهکار کنترل هیجانات در بورس چیست؟

فردای اقتصاد: در  برنامه بورسان شنبه همراه با محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی روند این روزهای بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا گفت: وضعیت اخیر بازار سرمایه بحرانی و چالشی دنبال شد و اقدامات بنیادی از سمت شرکت‌ها، سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه برای بازگشت ثبات نسبی شاهد نبودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت بورس بحرانی شد؟ اعتقاد داشت: در بازار سرمایه هریک از ارکان بازار به صورت مجزا عمل می‌کنندو اقداماتی ک انجام می‌شود با در نظر گرفتن کامل جوانب آن برای بازار نیست. از سمت دیگر ناشران نیز مسیر خود را در پیش گرفته و هلدینگ‌ها در حال واسطه‌گری مالی هستند. در واقع در انجام وظایف پیوستگی و انسجام مناسبی از سوی ارکان دیده نمی‌شود. همواره یکی از راهکارها در چنین شرایطی اقدامات دستوری است که نمی‌تواند موثر واقع شود و با اعمال سلیقه‌های شخصی نتیجه ای نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را داشت.

این کارشناس افزود: قوانین و مقررات متناقض در زیرمجموعه‌های مختلف و بی نظمی در بازارهای پایه از جمله دلایل وضعیت موجود است و در شرایطی قرار داریم ک باید خرد جمعی در تصمیم گیری ها حاکم شود و سازمان در رابطه با مسائلی که فضای عمومی بازار را نشانه گرفته است باید تصمیمات را به دور از نظر شخصی و خل الساعه پیش ببرد که این گام مهمی برای اقدامات خردمندانه و با در نظر گرفتن منافع کل ذی نفعان بازار است.

او همچنین روند نزولی اخیر بورس را علاوه بر مشکلات گفته شده که همواره بر بازار سرمایه سایه افکنده است ناشی از بی اعتمادی نسبت به تصمیمات اقتصادی،‌تجربه های تلخ ریزشی در دوران گذشته دانست و عنوان کرد: در حالی در ماه‌های اخیر  شرایط رو به ثباتی را در سیاست و اقتصاد کشور داشتیم و شاهد کاهش ریسک‌های سیستماتیک داخلی و خارجی در  بازار سرمایه بودیم اما به دلیل عدم قطعیت در اقتصاد و نداشتن چشم‌انداز روشنبا تنها یک خبر یا شایعه وضعیت بورس ملتهب شد. از سوی دیگر با توجه به فشارهای مختلف روی مسئولان مربوط، جسارت کافی برای تصمیم‌گیری در بین آن‌ها وجود ندارد.

احمدزاده اصل در پاسخ به این سوال که آیا ساختار سیاست‌گذاری ناکارآمد در بازار سرمایه اصلاح خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: فضای دستوری در ساختار مدیریت بازار سرمایه وجود دارد که این فضا می‌تواند تعدیل شود اما از بین نخواهد رفت. در سال‌های اخیر نیز علی رغم شعارها بازار سرمایه  اصلاح نشد چرا که به استقلال بازار سرمایه و هوشمندی این بازار احترام گذاشته نمی‌شود و در کوران انتخابات همواره بازار سهام به ابزاری برای عوام فریبی تبدیل شده است. در همین راستا سیاست‌گذران باید از اظهارنظرهای هیجانی و غیر کارشناسی خودداری کنند و با توجه به ارزش جایگزینی سهام و دارایی‌ شرکت‌ها صحبت و مداخله سیاست‌گذار تحت عنوان حبابی شدن بازار اشتباه است. با توجه به شفافیت بازار سرمایه باید قوانین این بازار شامل قانون تجارت و قانون بازار سرمایه مورد بازبینی قرار گرفته و تنها به صورت کوتاه مدت و با تغییر افراد مسئول تغییر نکند.