شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نمایشگاه کتاب#وزارت خارجه#سایه

خاطرات علی‌اکبر ولایتی کتاب شد

خاطرات علی‌اکبر ولایتی کتاب شد

کتاب «آن‌سوی دیپلماسی» مشتمل بر سیاست روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در سایه یادداشت‌های دوران وزارت خارجه علی‌اکبر ولایتی، پیش‌ از ظهر امروز در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش مشرق، نشست رونمایی از کتاب آن‌سوی دیپلماسی مشتمل بر سیاست روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در سایه یادداشت‌های دوران وزارت خارجه علی‌اکبر ولایتی، پیش‌ از ظهر امروز؛ یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سرای ملل سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم، سیدکمال خرازی؛ وزیر اسبق وزارت امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، سیدعلی‌اکبر صالحی؛ وزیر اسبق امور خارجه و قائم‌مقام فرهنگستان علوم، علاءالدین بروجردی و حمیدرضا آصفی از مشاوران علی‌اکبر ولایتی حضور داشتند.

حمیدرضا آصفی که تدوین و انتشار این کتاب را به‌ عهده داشته است، در سخنانی گفت: پروژه تدوین و انتشار این کتار از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و برای اینکه به زیور طبع و تحریر دربیاید، کارهایی انجام شد. مقابله متون، ممیزی کار و . . . از جمله این کارها بود. به‌هرحال به‌لحاظ سیاسی و امنیتی، کار مهمی انجام می‌شود و گویاسازی و موضوع‌نویسی اسناد، پیدا کردن عکس‌ها، ویراستاری محتوایی و نظارت محتوایی برای این اثر مهم بود و موجب شد یک تیم سه‌نفره در این راستا همکاری داشته باشند.

وی افزود: تاکنون سه جلد از این کتاب آماده شده است که دو جلد آن چاپ شده و جلد سوم زیر چاپ است. این یک مجموعه ۱۴جلدی است و هر جلد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ صفحه را دربرمی‌گیرد.

آصفی ادامه داد: در خاطره‌نویسی‌هایی که تاکنون دیده‌ام، کمتر موردی را می‌توان یافت که در جزئیات، به این دقت وارد شده باشد، بنابراین در شناخت اتفاقات سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه روابط خارجه می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر ما این خاطرات را آن‌چنان که هست، نگوییم، خاطرات در مورد ایران را دیگران می‌نویسند و معمولا آن‌طور که خود علاقه دارند این خاطرات را بیان می‌کنند.

مشاور علی‌اکبر ولایتی تصریح کرد: در این خاطره‌نویسی، دو امر مهم مدنظر ما بوده است؛ اول منافع نظام، البته باید بگویم از ۱۴ هزار صفحه‌ای که این مجموعه را شامل می‌شود، کمتر از ۵۰۰ صفحه با این مورد ممیزی شده است. مورد دوم رعایت آبرو و شخصیت کسانی است که به‌نحوی نامی از آنها برده شده است. به‌هرحال گاهی افراد اشتباهات مهلکی داشته‌اند که می‌تواند به‌نوعی ضربه جدی به آبروی‌ آنها زده شود، این موارد نیز بسیار اندک است حدود ۳۰ تا ۴۰ صفحه از کتاب را دربرمی‌گیرد.

آصفی اضافه کرد: آنچه در کتاب آمده، حقیقت و عین واقعیت است. کتاب بسیار فراگیر است از آداب دیپلماتیک و تشریفات تا موضوع جنگ و قطعنامه و بسیار خواندنی، کتابی است که با دقت و موشکافی زیاد زیرنظر دکتر ولایتی منتشر شده است.

سیدکمال خرازی نیز در این نشست در سخنانی با بیان این مطلب که ای‌کاش شخص دکتر ولایتی نیز در مراسم حضور داشت، گفت: شخصیت آقای ولایتی بر همگان روشن است. ایشان یک شخصیت برجسته علمی و یک استاد دانشگاه با تخصص پزشکی کودکان و یک شخصیت سیاسی در مسائل داخلی و خارجی و در زمینه‌های علمی دیگر مثل تاریخ و علم هستند. آقای ولایتی یک فرد ولایتمدار است و همواره خود را سرباز ولایت می‌داند. او احساس کرده است که سربازی جدی و وفادار است.

وی با اشاره به ۱۶ سال فعالیت علی‌اکبر ولایتی در وزارت امور خارجه گفت: در تمام دوران تصدی وی در وزارت خارجه که ۱۶ سال را دربرمی‌گیرد، گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است. در سال‌های اول انقلاب، کار جدی در وزارت خارجه رخ نداد اما با آمدن وی و کارهای جدی از جمله تاسیس دانشکده بین‌الملل وزارت خارجه برای تربیت نیروی انسانی انجام شد.

وزیر اسبق امور خارجه با ابراز این مطلب که هرچه نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی بیشتر تربیت کردیم، اقدامات مورد رضایت خدا نیز بیشتر انجام دادیم، گفت: این دانشکده هنوز فعال است اما جای تاسف است که صحبت از انحلال این دانشکده است.

خرازی خاطرنشان کرد: در دورانی که ولایتی در وزارت امور خارجه بود، کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد، بخش زیادی در دوران جنگ بود و حل این مشکلات تدبیرهای زیادی را نیاز داشت. در آن دوران من در نیویورک، سفیر ایران بودم. آقای ولایتی وقتی با همتایان خود ملاقات می‌کرد، شاهد این بودم که مشکلاتی بین ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد. مذاکرات در آن دوران انتقادی بود اما وزیر امور خارجه ایران کوتاه نمی‌آمد و ایستاد و انتقاد می‌کرد. این صحنه‌ها نشان می‌داد که مشکلات جدی با اروپائیان داریم.

وی تصریح کرد: طی این ۱۶ سال، ۱۶ سال تجربه است و از اینکه یادداشت‌های روزانه آقای ولایتی کتاب می‌شود، خوشحالم. خزانه باارزشی برای کسانی است که سیاست خارجی ایران را مطالعه می‌کنند و باید برای آینده خطی‌مشی را تدوین کنند. دانشجویان ما و دیپلمات‌ها از این یادداشت‌ها می‌توانند بهره‌های بسیاری ببرند.

خرازی با بیان این مطلب که روزنگارها در دنیا سابقه طولانی دارد، گفت: امروز مجموعه کتاب‌هایی تحت عنوان سیاست خارجی دوران پهلوی منتشر شده که در نمایشگاه عرضه شده است و حاصل مصاحبه با ۱۵ نفر از مقامات و نظامیان دوره پهلوی در آمریکا است. روزنگارها می‌توانند برای آموزش و ترسیم خط‌مشی کشورها مفید باشند. من شاهد هستم که آنچه را در جلسات نیویورک اتفاق می‌افتاد، آقای ولایتی می‌نوشت و در این ۱۶ سال اگر هر روز یک صفحه یا دو صفحه نوشته باشد، حجم عظیمی خواهد شد، امیدوارم این اقدام به‌عنوان یک اقدام تاریخی به‌ همت آقای ولایتی و زحمت آقای آصفی مورد استفاده دیگران قرار گیرد. ما در ایران، روزنگارهای دیگری از جمله روزنگار آقای هاشمی رفسنجانی را داریم که قابل استفاده است و خاطرات برخی دیگر از وزرای خارجه از جمله آقای ظریف را نیز منتشر کرده‌اند.

در انتهای این مراسم از سه جلد کتاب «آن‌سوی دیپلماسی» رونمایی شد.