شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تاریخ#کتاب#وزارت خارجه#دیپلماسی

رونمایی از کتاب آن سوی دیپلماسی/ خرازی: روزنگارها بخشی از تاریخ کشورها تلقی می‌شوند

رونمایی از کتاب آن سوی دیپلماسی/ خرازی: روزنگارها بخشی از تاریخ کشورها تلقی می‌شوند

ایسنا نوشت: کتاب آن سوی دیپلماسی (سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه یادداشت‌های دوران وزارت خارجه علی‌اکبر ولایتی) با حضور شخصیت‌های سیاسی از جمله کمال خرازی رونمایی شد.

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ، حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین و علاءالدین بروجردی دیپلمات پیشین در این مراسم حضور داشتند.

 سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب آن سوی دیپلماسی اظهار داشت: شخصیت دکتر ولایتی بر همه روشن است که یک شخصیت برجسته علمی با عنوان استاد دانشگاه با تخصص پزشکی کودکان و نیز یک شخصیت سیاسی در مسائل داخلی و خارجی و علاوه بر آن در زمینه های علمی دیگر مانند تاریخ علم می باشد که اقدامات زیادی انجام دادند.

وی تصریح کرد: البته امروز در این مراسم باید در مورد مسائل سیاست خارجی صحبت کنیم و نقشی که ایشان داشتند، او یک فرد ولایتمدار است و همواره خود را سرباز ولایت می داند و در تمام دوران تصدی ایشان در وزارت امور خارجه گام هایی که برداشت بسیار مهم بود. در واقع با آمدن ایشان کارهای جدی در وزارت خارجه انجام شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد:  تاسیس دانشکده بین الملل وزارت خارجه یکی از این اقدامات برای تربیت نیروی انسانی بود، هر جا براساس تراز انقلاب نیرو تربیت کردیم توانستیم کاری انجام دهیم، در جاهایی که نتوانستیم درتراز انقلاب نیرو تربیت کنیم با مشکلات رو به رو بودیم، هنوز هم این دانشکده فعال است و جای تاسف این که صحبت از انحلال آن است در حالی که وجود آن برای وزارت خارجه حیاتی است.

رونمایی از کتاب آن سوی دیپلماسی/ خرازی: روزنگارها بخشی از تاریخ کشورها تلقی می‌شوند



خرازی ادامه داد: دورانی که دکتر ولایتی در وزارت خارجه بودند کشور با مشکلات عدیده ای رو به رو بود قسمت زیادی از این دوران  در زمان جنگ بود، بعد از جنگ هم مشکلات زیادی بود که حل این مشکلات تدبیرهای زیادی را لازم داشت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: زمانی که در نیویورک سفیر ایران بودم، وقتی ایشان برای دیدار با همتایان خود می آمدند شاهد بودند چه نوع مشکلاتی با اروپایی ها داریم، صحبت از مذاکرات انتقادی بود، آقای دکتر ولایتی این طرف میز و بقیه آن طرف بودند تمام. این صحنه ها نشان می دهد که مشکلات جدی بخصوص با اروپایی ها داشتیم لذا دوران وزارت دشواری برای او بود اما با ایستادگی و متانت پاسخ داده و این مراحل را گذارندند.

خرازی با اشاره به سابقه دکتر ولایتی و ۱۶ سال تصدی وزارت خارجه گفت: یادداشت های روزانه ایشان چند جلد کتاب می شود که خزانه بسیار باارزشی است که سیاست خارجی را مطالعه و برای آینده سیاست ترسیم می کند و دانشجویان و دیپلمات ها می توانند از این یادداشت ها بسیار استفاده کرده و  حتما مطالعه و استفاده کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با بیان این که روزنگارها در دنیا خیلی سابقه دارد و بخشی از تاریخ کشورها تلقی می‌شود، اظهار داشت: امروز دیدم مجموعه کتابی با عنوان سیاست خارجی دوران پهلوی در نمایشگاه ارائه  شده و  حاصل مصاحبه با ۱۳ تن از افسران دوران پهلوی است و یا یادداشت های اسدالله علم که حاوی اطلاعاتی مفیدی است.

کمال خرازی تصریح کرد: روزنگارها  می توانند برای آموزش و ترسیم خط مشی کشورها و آن چه گذشته و قرار است تدوین شود، مفید باشند. آقای دکتر ولایتی زمانی که به نیویورک می آمد آنچه در جلسات می گذشت را می نوشت، ایشان ۱۶ سال وزیر بود.  امیدوارم این اقدام با عنوان یک اقدام تاریخی که با تلاش دکتر ولایتی و سایر دوستان تدوین شده، مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: در ایران روزنگار آقای هاشمی رفسنجانی را داریم حوادثی که در دوران ایشان بود، آن هم خیلی آموزنده است و همچنین خاطرات برخی وزرای خارجه از جمله دکتر  ظریف و برخی معاونان وزارت خارجه را داریم که می توانند مفید واقع شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: کتاب خاطرات شکل های مختلفی می تواند داشته باشد. برداشت هایی که سال ها بخواهد در قالب یک کتاب منتشر شود. امیدوارم خداوند سلامتی کامل به دکتر ولایتی دهد تا شاهد خدمات ایشان باشیم.

311311