شهر خبر

صالحی: ولایتی قطب‌نما و جهت دهنده سیاست خارجی کشور است

صالحی: ولایتی قطب‌نما و جهت دهنده سیاست خارجی کشور است

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه پیشین کشورمان علی اکبر ولایتی را قطب نما و جهت دهنده سیاست خارجی دانست و گفت: ما در امتداد آن جهت حرکت کردیم و بسته به شرایط، وزرای ما تندتر و یا کندتر حرکت کردند اما هدف رسیدن به مقصدی بود که مشخص شده بود.

 علی اکبر صالحی در آیین رونمایی از کتاب آن سوی دیپلماسی (سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه یادداشت های دوران وزارت امور خارجه علی اکبر ولایتی) طی سخنانی اظهار داشت: در مورد شخصیت دکتر ولایتی، می شود گفت، یک شخصیت مبرز در شأن جمهوری اسلامی ایران است که عهده‌دار مسؤلیت وزارت خارجه برای ۱۶ سال شد و  به عنوان یک نماد شناخته می شود.

وی تصریح کرد: نام ایشان با وزارت خارجه عجین شده و قبل از ایشان تعدادی وزیر داشتیم که مدت کوتاهی وزیر بودند، سیستم وزارت خارجه در زمان ولایتی شکل گرفت و ساماندهی شد به عنوان یک میراث به دست دوستان ایشان رسید.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: دکتر ولایتی را قطب نما و جهت دهنده سیاست خارجی تلقی می‌کنم  که جهت و قطب نمای سیاست خارجی را مشخص کرد و ما در امتداد آن جهت حرکت کردیم، دکتر خرازی، ظریف و متکی و... بعضی ها به اعتبار شرایط موجود تندتر و یا کندتر حرکت می کنند ولی هدف رسیدن به مقصدی بود که مشخص بود.

صالحی افزود: در مورد کتاب آن سوی دیپلماسی هم باید گفت ما تجارب گذشته را نباید زندگی کنیم. باید بنویسیم ولی متاسفانه دوباره اتفاقات را زندگی می کنیم می گویند از تاریخ عبرت بگیریم نه این که شرایط را فراهم کنیم که همان مجدد رخ دهد، در واقع اگر پخته شویم دیگر خام نمی شویم در شبکه های اجتماعی دیدم نوشته بود هیچ پخته ای خام نمی شود ولی هر داغی سرد می شود.

وی ادامه داد: امروزه  جوان گرایی بسیار مورد توجه است، اگر جوانانی که عهده دار مسؤلیت شدند کتاب را خوب بخوانند پخته عمل کنند این کتاب را خواندنی می دانم قطعا جوانانی که بعدا عهده دار مسئولیت می شوند از آن بیاموزند.

وی تصریح کرد: مساله بعدی این است در نگارش کتاب ملاحظاتی را داشتند خوب است با سنت ها و آدابی که داریم این ها را لحاظ کنیم، اما در غرب اینگونه نیست هر آنچه تصویر یا صدا ضبط شده منعکس می کنند بدون روتوش ما اینجا ناگزیریم روتوش کنیم، خواننده باید ملاحظات را در یابد، بنده در کتاب خاطرات نوشتم یک سال رفوزه شدم برخی گفتند ننویسیم گفتم  شاید یک فرد زرنگی برود و این مساله را بفهمد، چه اشکالی دارد الان که موفق هستیم می شود رفوزه شد و  بعد هم موفق شد. یا این که  دست فروشی کردیم ۶۷-۶۸ سال پیش کار بدی نبود مخصوصا در عراق که چای می آوردند کنارش سیگار هم بود، لذا به نظرم خاطرات طوری نوشته شود تا هر کسی به فراخور حال خودش آن را دریابد.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین اظهار داشت: رهبری یکی دوبار که خدمت ایشان بودیم عبارت جالبی در مورد وزارت خارجه گفتند که نیمی از دولت است چون ویترین جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است اهمیتش زیاد است که به تعبیر ایشان نیمی از دولت است. این کتاب ها کمک می کند تا وزارت خارجه  به نحو احسن ماموریت ها و کارهایش را انجام دهد.

311311