شهر خبر

پیامد‌های اقتصادی و سیاسی اولین نکول بدهی در تاریخ آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا امیدوار است راه حلی برای بحران سقف بدهی بیابد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، بحران افزایش سقف بدهی آمریکا را «سخت‌تر از گذشته» توصیف کرده است، اما همچنان امیدوار است که بتوان راه حلی برای جلوگیری از اولین نکول بدهی در تاریخ آمریکا پیدا کرد.

یلن در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست مقامات مالی گروه هفت در ژاپن به رویترز گفت: امیدوار است ظرف دو هفته آینده کنگره ایالات متحده را از زمان تمام شدن بودجه خزانه‌داری برای پرداخت صورت حساب‌های دولتی مطلع کند.


یلن بار‌ها از کنگره درخواست کرد تا با افزایش سقف وام ۳۱.۴ تریلیون دلاری فدرال موافقت کند تا از "فاجعه اقتصادی و مالی" که در صورت عدم پرداخت بدهی ایالات متحده رخ می‌دهد، جلوگیری کند.

جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا به خبرنگاران گفت که بن بست بین یلن و کنگره یک تهدید "بسیار جدی" برای اقتصاد جهانی است.

هانت در حاشیه نشست گروه هفت گفت: اگر تولید ناخالص داخلی آمریکا بدون توافق از ریل خارج شود، کاملاً ویرانگر خواهد بود.

یلن گفت ارزیابی هفته گذشته او مبنی بر اینکه وزارت خزانه داری ممکن است نتواند تعهدات پرداختی خود را تا اول ژوئن انجام دهد، با گزارشی که روز جمعه توسط دفتر بودجه کنگره منتشر شد، در مورد "خطر شدید" نکول در دو هفته اول ژوئن مطابقت دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد که وظیفه قانون اساسی کنگره ایجاب می‌کند که سقف بدهی بدون قید و شرط برای پرداخت هزینه‌هایی که از قبل تصویب شده است، افزایش یابد، در حالی که جمهوری خواهان - که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند - می‌خواهند که بایدن با کاهش قابل توجه بودجه موافقت کند.

برخلاف اکثر کشور‌های توسعه یافته، ایالات متحده سقفی را برای میزان وام خود تعیین می‌کند و قانونگذاران باید این سقف را به صورت دوره‌ای افزایش دهند، زیرا دولت بیش از درآمد پول خرج می‌کند.

یلن می‌گوید اولین رویارویی بزرگ بر سر سقف بدهی از سال ۲۰۱۱ نشان دهنده ادامه تقسیم ایالات متحده به دو طرف‌ مخالف پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

او افزود: «شاید این بار دشوارتر باشد، اما امیدوارم راه حلی پیدا کنیم.