شهر خبر

سالانه ۴ میلیارد یورو در زباله‌های ایران مدفون می‌شود

یک فعال محیط زیست گفت: اگر صنعت بازیافت در کشور فعال باشد، ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، حمیدرضا پناهنده یکی از فعالان محیط زیست در گفت وگویی با روزنامه اطلاعات گفت: ارزش زباله‌های کشور طی یک‌سال، چهار میلیارد یورو است. اگر این زباله‌ها در فرآیند بازیافت قرار بگیرند و مثلا فلز به چرخه فلزات بازگردد و دوباره فلز شود و پلاستیک در حوزه خودش شست‌وشو شده و به گرانول تبدیل شود و دوباره در حوزه پلاستیک استفاده شود یا زباله‌های‌تر بتوانند کود کمپوست شوند و پوست میوه‌ها برای غذای دام تبدیل به خشکاله شود، در واقع زباله‌ها ارزش یک معدن را پیدا می‌کنند.

وی افزود:اگر صنعت بازیافت در کشور فعال باشد ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود و اگر سیستم زباله تهران فقط به منطقه آرادکوه در کهریزک برده شود و در میان راه بخشی از پلاستیک‌های آن جمع‌آوری و بقیه زباله‌ها دفن شوند حدود سه میلیارد دلار ضرر به کشور وارد می‎شود و علاوه بر این ضرر اقتصادی، به سلامتی انسان نیز لطمه وارد خواهد شد و آلودگی‌های محیطی نیز ایجاد می‌شود و مردمان جنوب تهران که نزدیک آرادکوه هستند دچار عواقب این اتفاق خواهند شد.

به گفته وی، مافیای زباله که باعث آلودگی و به‌هم ریختگی نظم شهری شده و پدیده کودکان زباله‌گرد را ایجاد کرده است، می‌داند که می‌تواند از این قطعه پول دربیاورد، بنابراین تا وقتی سطل‌های زباله در خیابان‌هاست پدیده‌ زباله‌گردی نیز وجود دارد.

زباله‌گردان در منطقه یک تهران مبلغی حدود ۵۰ میلیون تومان درآمد دارند، در حالی که یک معلم درآمد بسیار کمتری از این میزان دارد. باید تأکید کنم در پدیده کودکان زباله‌گرد اصلا نباید نگاه دلسوزانه داشته باشیم و نگاه‌ها در این زمینه باید جدی و پیگیرانه باشد.

سطل زباله همچون صندوقی از پول است که درش باز است و هرکسی می‌تواند از آن برداشت کند. همین بطری آب معدنی که شما بیرون می‌اندازید کیلویی ۲۲ هزار تومان قیمت دارد.

متن کامل این گفت وگو را در گزارش روز امروز روزنامه اطلاعات بخوانید.