شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نمایشگاه#کتاب

عصرانه طنازان در اطلاعات: خدا را شکر همه دست به جیب هستند!

عصرانه شعر طنز پارسی با مشارکت انتشارات و موسسه اطلاعات در کوشک کتاب نمایشگاه سی و چهارم برگزار شد.

برگزاری «عصرانه شعر طنز پارسی» با مشارکت انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، انتشارات موسسه اطلاعات در چهارمین روز (23 اردیبهشت‌ماه 1402) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برنامه‌ای را با عنوان عصرانه شعر طنز پارسی در کوشک کتاب برگزار کرد.

این برنامه با حضور شاعران و طنزپردازان بنام کشور و با اجرای رضا رفیع برگزار شد.

برگزاری «عصرانه شعر طنز پارسی» با مشارکت انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب

رضا رفیع در ابتدای این برنامه با اشاره به قدمت 97 ساله موسسه اطلاعات، گفت: روزنامه اطلاعات بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی این کشور است. هر بخشی که بالای هفتاد سال قدمت داشته باشد بخشی از هویت کشور محسوب می‌شود. روزنامه اطلاعات هم در بخش فرهنگ اطلاع رسانی آگاهی بخشی و بدون حاشیه و با حرکت مودبانه در طول سال‌ها فعال است و کتاب‌های مختلفی در عرصه‌های حکمت، ادبیات، معرفت و ترجمه و غیره در این سال‌ها منتشر کرده است، برگزار می شود.

برگزاری «عصرانه شعر طنز پارسی» با مشارکت انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب

وی با نقدی طنزگونه درباره سرانه پایین کتاب وکتابخوانی در کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه سرانه کتاب و کتابخوانی در کشور بیداد می کند و ما هر فردی را می بینیم در داخل تاکسی و اتوبوس سر در کتاب دارد و همه جا گوشی ها را کنار گذاشتند و همه ملت کتاب پرور می خواهند کتاب بخورند. به همین دلیل مطالعه و کتاب و کتابخوانی جای تحسین دارد.

«خدا رو شکر که همه دست به جیب هستند و کمتر فردی را در نمایشگاه دیده‌ام که دست به یقه باشد. همه کتاب خر هستند و مشغول خریدن کتاب.»

برگزاری «عصرانه شعر طنز پارسی» با مشارکت انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب

وی همچنین با کنایه‌ای از قیمت بالای کتاب‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: با حقوق هشت نه میلیونی، می‌توانم کتاب خودم را که ۲۵۰ هزار تومان است، بخرم.

رفیع با بیان اینکه کتاب خوب است، از حاضران درخواست کرد که اگر نظری غیر از این دارند بیان کنند و ‌در ادامه عنوان کرد: از درب نمایشگاه که داخل می‌شدم جمله‌ای را دیدم که نوشته بود «عقل کامل می‌شود، سخن کم می‌شود» فکر می‌کنید که چرا من انقدر حرف می‎زنم یا مسولان انقدر سخنرانی می‌کنند. آن شعار تعبیر و تفسیر دارد. 

وی در ادامه این برنامه که با استقبال مردم همراه بود، مجری برنامه از سعید بیابانکی، مهدی استاد احمد و فرامرز ریحان صفت از شاعران و طنزپردازان کشور دعوت کرد تا در جایگاه شعرخوانی حضور پیدا کنند. شاعران با حضور در کنار رضا رفیع، ضمن بیان خاطراتی از موسسه اطلاعات، با قرائت اشعار طنز به برخی از مهمترین مسائل و مشکلات کشور اشاره کردند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شروع شده است و تا سی‌ام همین ماه ادامه دارد. انتشارات اطلاعات نیز در راهرو شماره ۱۶ و غرفه ۱۶ میزبان علاقمندان است.