شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#سیاست خارجی

تردید نشریه آلمانی درباره امکان ادامه موجودیت اسرائیل

اسرائیل

نشریه آلمانی می‌گوید: بنیامین نتانیاهو در هر دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی شکست خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: زود دویچه سایتونگ با مرور تحولات چند ماه اخیر مقارن با تشکیل دولت نتانیاهو خاطرنشان کرد: صدها هزار نفر از هفته‌ها پیش به خیابان‌های اسرائیل آمده‌اند تا علیه اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی شده دولت نتانیاهو تظاهرات کنند. به نظر می‌رسد که برنامه‌های کابینه نتانیاهو نه‌تنها می‌تواند تهدیدی برای دموکراسی در اسرائیل باشد، بلکه امنیت داخلی اسرائیل و منطقه را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

اخیرا بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و عضو دولت راستگرای تندروی بنیامین نتانیاهو، وجود فلسطینی‌ها را در صحنه بین‌المللی گفت؛ چیزی به نام مردم فلسطین وجود ندارد. این اظهارات از چشم کشورهای عربی همسایه دور نماند و دیری نگذشت که سفیر اسرائیل در امان احضار شد و پارلمان اردن حتی خواستار اخراج وی شد.

اگرچه تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا با نمایندگان اسرائیل در مصر بر تنش‌زدایی به توافق رسیدند، اما حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی به‌خاطر حضور در این نشست انتقاد کردند. همچنین حزب‌الله لبنان چند روز پیش با نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. این همان خطری است که یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اخیراً درباره آن هشدار داده بود. وی گفت که دشمنان اسرائیل می‌توانند از شرایط پیش در آمده در اسرائیل سوءاستفاده کنند. مناقشه تلخ بر سر تغییرات قضایی، نشان‌دهنده تهدید قریب‌الوقوع و واقعی برای امنیت اسرائیل است. تهدیدی که می‌تواند به‌طور جدی موجودیت اسرائیل را زیر سؤال ببرد و موجب فروپاشی آن شود.

صرفا مشکلات ناشی از گروه‌های مسلح نیست که بر نتانیاهو و دولتش فشار می‌آورند. اسرائیل تمام تلاش خود را برای نهایی کردن توافقنامه آبراهام، معاهدات صلح با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش برای تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی انجام داده بود. اما اکنون دولت امارات هشدار داده که موضع تحریک‌آمیز اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها بار دیگر روابط را تیره کرده است.

همچنین نزدیکی عربستان سعودی و ایران نشان می‌دهد که تا چه اندازه وضعیت در منطقه تغییر کرده است. نتانیاهو به‌دنبال گنجاندن ریاض در توافقنامه آبراهام بود. اما زمانی که عربستان سعودی و ایران چند هفته پیش با میانجیگری چین به ازسرگیری روابط دیپلماتیک نزدیک شدند، بسیاری از منتقدان این را شکست سیاست خارجی اسرائیل دانستند. فضای حاکم بر اسرائیل ملتهب است. چند روز پس از آنکه کنست (پارلمان) قانونی را برای تشویق شهرک‌سازی لغو کرد، برای سومین‌بار طی چند هفته اخیر تیراندازی‌هایی در شهر هوواره رخ داد. تحولات امنیتی هفته گذشته در غزه و جنوب لبنان اوج تنش بود. تنشی که می‌رفت یک تحول عمیق ایجاد کند و دولت نتانیاهو را به یک چالش جدی و حتی چه‌بسا سقوط هدایت کند. فعلا اوضاع آرام شده اما هر آن احتمال فوران شدید تنش وجود دارد.