شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#کارکنان#افزایش حقوق

افزایش ۴۵ درصد حقوق‌ کارکنان دولت قبل از انتخابات؟

افزایش ۴۵ درصد حقوق‌ کارکنان دولت قبل از انتخابات؟

ایلنا: به نقل از تلویزیون تی. آر. تی ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه برای دومین‌بار در هفته گذشته از افزایش دستمزد کارکنان دولت خبر داد. این در حالی است که یکشنبه موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است و اردوغان سعی در جذب حداکثری آرا در سبد رای خود دارد.

هفته گذشته اردوغان از افزایش ۴۵درصدی دستمزد کارکنان دولت و رسیدن آن به سطح ۱۵هزار لیر خبر داده بود، روز پنجشنبه از دومین افزایش حقوق خود پرده برداشت و اعلام کرد حداقل دستمزد کارکنان دولت به بیش از ۲۲هزار لیر می‌رسد.

این تصمیم بر بیش از ۷۰۰هزار کارمند دولتی اثر خواهد گذاشت و حداقل دستمزد آنها را به سطح ۱۵هزار لیر در ماه می‌رساند. این خبر از اقدامی انتخاباتی برای جذب آرای افراد به سبد رای اردوغان حکایت دارد. گفته می‌شود در برخی از سطوح این میزان به ۲۲ هزار لیر ترکیه‌ای نیز می‌رسد.

دوپینگ دستمزدی اردوغان برای انتخابات

افزایش حقوق‌ها با هدف کاهش بحران هزینه‌های زندگی در ترکیه انجام می‌شود، اما تنها می‌تواند تورم را به حدود ۴۴درصد افزایش دهد.

همچنین در اقدامی که برخی اقتصاددانان پوپولیستی می‌خوانند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا حداقل دستمزد ماهانه کارگران و کارکنان دولت را به ۲۲۰۰۰ لیر ترکیه افزایش خواهد داد.

اردوغان روز پنجشنبه در آنکارا، پایتخت این کشور گفت: «ما ترتیب افزایش حداقل دستمزد برای کارمندان دولت را خواهیم داد که کمتر از حداقل دستمزد کارمندان دولتی نباشد. در ماه جولای، حداقل دستمزد کارمندان دولت به ۲۲۰۰۰ لیر ترکیه خواهد رسید.»

وی افزوده است که افزایش حقوق کارمندان دولت نیز به طور خودکار در حقوق بازنشستگی منعکس خواهد شد. من به وزیرمان دستور دادم که این کار را تا ماه جولای تکمیل کند.

روز سه‌شنبه، رئیس‌جمهوری ترکیه از افزایش ۴۵ درصدی دستمزد ۷۰۰ هزار کارمند دولتی خبر داده بود و به این ترتیب و حداقل دستمزد ماهانه کارگران دولتی را به ۱۵ هزار لیره ترکیه (۷۶۸ دلار) افزایش داد. اگر مزد کارگران و کارمندان دولت به ۲۲ هزار لیر ترکیه برسد، ارزش دریافتی دولتی‌ها به ۵۷ میلیون تومان ایران در ماه می‌رسد!