شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیروی دریایی

ناگفته‌هایی از «بنیانگذار (S.N.S.F) سپاه» / از ثبت «اولین‌ها» تا آموزش نظامی حزب‌الله لبنان و نبرد با دزدان دریایی

ناگفته‌هایی از «بنیانگذار (S.N.S.F) سپاه» / از ثبت «اولین‌ها» تا آموزش نظامی حزب‌الله لبنان و نبرد با دزدان دریایی

تسنیم نوشت: فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به هفتمین سالگرد شهادت سردار محمد ناظری گفت: او مرد اولین‌هاست، از اولین حضور در اقیانوس‌ها گرفته تا اولین مجری عملیات‌های برون مرزی و مقابله با دزدان دریایی و آموزش نیروهای مقاومت در منطقه.

شهید سردار محمد ناظری از فرماندهان باسابقه و خبره سپاه و بنیانگذار یگان ویژه تکاوری اباعبدالله الحسین(ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران (S.N.S.F) بود.

این شهید بزرگوار در سالهای قبل از انقلاب از طریق دوستانش که عضو نیروی ویژه هوابرد ارتش (نوهد) بودند، با مسایل نظامی آشنا شد و پس از پیروزی انقلاب نیز همین مسیر را ادامه داد و فرماندهان و رزمندگان بزرگی را در طول سالهای دفاع مقدس و در محور مقاومت آموزش داد.

وی که رکورددار پرش با چتر در میان پاسداران بود، همواره به دنبال انتقال تجربیات خود به جوانان و نیروهای تازه وارد به سپاه بود و همانند یک پدر در کنار نیروهای خود در میدان حاضر می‌شد و همواره معتقد بود نیروهایش باید بهترین پوشش و تجهیزات را برای عملیات در اختیار داشته باشند.

سردار ناظری در روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ و بعد از انجام ماموریتهای خود در منطقه نازعات به درجه شهادت نائل آمد، به مناسبت هفتمین سالگرد شهادت این فرمانده خلیج فارس، با سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.



افتخار داشتم زمانی که در معاونت عملیات نیروی دریایی بودم با سردار رشید اسلام حاج محمد ناظری آشنا شدم، این شهید خصلت‌های روحی و فردی و همچنین ویژگی‌های سازمانی خاصی داشت، از جمله اینکه وقتی با دوستانی آشنا می‌شد در لحظه اول در دل آنها می‌نشست زیرا بی‌تکلف صحبت می‌کرد.

مردانگی در وجود ایشان بود و قلب و عمل حاج محمد یکی بود، او در دوران انقلاب زحمات زیادی کشید و این انقلابی بودنش، همواره ادامه پیدا کرد، همانطور که مقام معظم رهبری انقلابی برخورد می‌کنند و بی پروا حرفهایشان را می زنند این شهید بزرگوار هم همینطور بود و حرفهایش را انقلابی می‌زد.

زلال بودن رفتار و بیان این فرد، همواره قابل درک بود و من شهادت می‌دهم هیچوقت زیر حرف زور نرفت و از طرفی هم اصلا دنبال پست و مقام نبود. بسیاری از بزرگان ما که بخشی شهید شدند و بخشی هستند و مسئولیتهای بالایی هم دارند، اذعان می‌کنند که سردار ناظری مربی‌شان بوده و به آنها آموزش داده است، اما حاج محمد هیچگاه این موارد را اعلام نمی‌کرد.این شهید همیشه زنده است و امسال پویش فرمانده همیشه زنده برگزار می‌شود.

حاج قاسم علاقه زیادی به حاج محمد ناظری داشت و می‌گفت حاج محمد به من آموزش داد و همیشه به نیکی از دریادار ناظری یاد می‌کرد.

سردار ناظری از ابتدا دوست داشت با دریا آشنا شود و مسایل حوزه دریا را بخوبی بداند و البته به نقطه‌ای رسید که خیلی از فرماندهانی که عمری را در دریا سپری کردند به پای دانش دریایی ایشان نرسیدند و ماموریتهای بسیار خطرناک دریایی را بر عهده می‌گرفت. سردار ناظری عاشق دریا، کشورش و ملتش بود و می‌گفت خلیج فارس برای ملت ایران است.

به عنوان مثال ماموریت مهم و خطرناکی در شمال کشور پیش آمد و سردار ناظری اولین نفری بود که به همراه نیروهایی که آموزش داده بود در مساله آذربایجان در سکوهایی که در منطقه بیست درصدی ایران در دریای خزر داشتیم حضور پیدا کرد و مردانه پای کار بود.

در جنوب هم هرجا که نیاز بود حاج محمد اولین نفری بود که حضور می یافت، در موضوع مبارزه با دزدان دریایی که الان برادران نیروی دریایی ارتش دنبال می‌کنند، سردار ناظری شروع کننده کار بود.

ایشان در همان ابتدا ۱۲۰ روز برای امنیت کشتی رانی به دریای سرخ رفت و روی کشتی ساویز مستقر بود. در آن زمان دزدان دریایی تعدادی از کشتی‌های ایران، فرانسه و عربستان را گرفته بودند و حاج محمد ضمن اینکه کشتی ایران را آزاد کرد باعث شد کشتی دیگر کشورها هم آزاد شود.

سردار مردانه پای کار بود و با دزدان دریایی مذاکراتی صورت داد و بنا داشت عملیاتی علیه آنها انجام دهد که گفتند صلاح بر این است به روش دیگری انجام شود، این کاری بود که هیچکس حاضر به انجام آن نبود. لذا شروع حضور در اقیانوس و شروع تامین امنیت دریای سرخ با سردار محمد ناظری بود.

حاج محمد ۱۲۰ روز در اقیانوس بود و به بندرعباس برگشت و خانواده‌اش هم در بندرعباس بودند گفتم حاجی برو پیش خانواده اما قبول نکرد و گفت تا بچه‌ها هستند من هم هستم و وقتی کارم تمام شد به خانه می‌روم.

سردار ناظری برای نیروهایش هم مثل فرزندش پدری می‌کرد و هرآنچه که در موضوع رزم و عملیات نیاز بود به آنها اموزش می‌داد و نیروهایش عاشق او بودند، او جزو فرماندهانی بود که نمی‌گفت بروید میگفت بیایید و با نیروهایش زندگی می‌کرد و در راس کار و میدان بود. تنها پسر سردار ناظری در کنار خودش در میدان بود و هیچ فرقی بین او و دیگر نیروهایش قائل نمی‌شد.

ترس رو در چهره این مرد نمی‌دیدیم و شهادت طلبی خصلت ویژه او بود، یکبار یک کشتی نفتکش خارجی در خلیج فارس با یکی از سکوهای نفتی ما تصادم و آن سکو را منهدم و فرار کرد، سردار ناظری با نیروهایش برای آن کشتی کمین گذاشتند و آنها را مجبور کرد که غرامت سکو را پرداخت کنند.

مردی بود که از صفر شروع می‌کرد، سردار ناظری نیروهایش را در جزیره‌ای مستقر کرد که هیچ چیزی نداشت جز دو سه خانه متروکه بود و یه پاسگاه تعطیل شده بدلیل کمبود آب.


حضور در خلیج عدن و تنگه باب المندب را خودش شروع کرد، کشتی ساویز رو خودش در منطقه مستقر کرد، نیروهای گارد و حفاظتی‌اش را خودش در کشتی ساویز مستقر و طرح جابجایی نیروهای حفاظتی کشتی‌های دیگر در منطقه را اجرا کرد، سردار ناظری مرد اولین‌هاست، اولین حضور در اقیانوس، اولین در راه اندازی اسکورت کشتی‌های تجاری با نیروهای حفاظتی، اولین آزاد سازی کشتی‌ها از دست دزدان دریایی، اولین توقیف کشتی متخلف خارجی، اولین فردی که نیروهای مقاومت را در منطقه آموزش داشت، اولین فردی که عملیاتهای برون مرزی را در دفاع مقدس انجام داد و اولین فرمانده‌ای که در جزیره‌ای که هیچ چیزی نداشت یگان ویژه تکاوری دریایی اباعبدالله(ع) را ایجاد کرد.

حاج محمد خانواده‌ای انقلابی داشت و از خانواده شهدا بود، برادر و مادرش شهید شده بودند و خودش نیز جانباز بود، افتخار می‌کرد یک سرباز است و این درسی است برای من و امثال من.

سردار شهید حاج عبدالله رودکی نیز از بزرگان نیروی دریایی بود و این دو شهید بسیار به هم علاقمند بودند و کار در حزب الله را سردار رشید اسلام سردار رودکی شروع کرد و بهترین کسی که میتوانست در آنجا و در کشورمان به بچه‌های حزب الله و غیره آموزش دهد، سردار ناظری بود. ایشان یک مربی بسیار خوب و فرماندهی لایق بود، هم از لحاظ روحی و روانی به دل بچه‌های حزب الله و مقاومت می‌نشست هم در بحث آموزش نظامی بسیار تاثیرگزار بود. سردار ناظری آموزش نیروهای مقاومت حزب الله را با هماهنگی سردار رودکی آغاز کرد و بعد با هماهنگی سردار سلیمانی ادامه و کارهای بزرگی صورت داد.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی دریایی | ندسا | نیروی دریایی سپاه , خلیج عدن , خلیج فارس ,



در شروع قضایای سوریه برای اولین بار میخواستیم ببینیم که در حوزه دریایی چه کمکی می‌توانیم کنیم و باتوجه به اینکه حاج محمد با بچه‌های مقاومت و حزب الله کار کرده بود به آنجا رفت. در آن زمان هنوز تروریستها شهرها را کامل نگرفته بودند و شروع درگیری‌ها بود.

سردار ناظری در آنجا کارهای بزرگی کرد و وقتی برگشت بررسی کرده بود هم ارتشی‌ها و هم بسیج مردمی سوریه چه چیزهایی نیاز دارند و چه آموزش‌هایی باید ببینید و بخشی از آموزش‌ها را در همانجا منتقل کرد و بخشی را هم به ایران آورد و اینجا آموزش داد و رفتند. از برکت خون همین شهدا می‌بینیم که امروز بشار اسد محکم ایستاده است.

در خلیج فارس وقتی آمریکایی‌ها وارد می شدند، سردار ناظری و نیروهایش در جزیره فارور بودند و آمریکایی‌ها آنها را رصد می‌کردند در مقابل هم سردار ناظری هم به آنها امر و نهی می‌کرد و اجازه عبور از آبراه ایران را به آنها نمی‌داد.

با حضور سردار ناظری و نیروهایش بود که به ۶ کشوری (آمریکا، انگلیس، فرانسه، استرالیا، کانادا، نیوزلند) که در جنگ عراق جنایت کرده بودند اجازه ندادیم از آبراه وروردی و بخشی از آبراه خروجی که در آبهای سرزمینی ما است، عبور کنند. در مقابل آمریکایی‌ها سخت می‌ایستاد.

بچه‌هایی که حاج محمد دور خودش جمع کرده بود، بچه هایی بودند که بسیاری از آنها را شاید بتوان با لفظ «اخراجی‌ها» نام برد و حاجی را پناهگاه دیده بودند و جذب حاج محمد شدند.

سردار ناظری همه جور آدم را جذب می‌کرد و کاری نداشت که فرد چه لباسی می‌پوشد و به دنبال جذب حداکثری بود، این روحیه هر سه شهید حاج قاسم و حاج عبدالله رودکی و حاج محمد ناظری بود.

ایشان بچه‌هایی رو جذب کرد که در آن زمان برخی مخالف بودند و می‌گفتند نه! اما همین بچه‌ها آمدند و در مقابل دشمنان ایستادند و در ماموریتهای سخت خارج از کشور در دریا برای دفاع از منافع کشور حاضر شدند.

همانطور که می‌دانید کشتی‌های نفتی و تجاری در مقابل دزدان نیازمند نیروی حفاظتی هستند و حاج محمد این نیروهایش را در کشتی‌ها مستقر کرد، در حال حاضر روی ۳۲ کشتی در آبهای بین المللی و دور، نیروهای حاج محمد ناظری برای حفاظت حضور دارند و یک مورد نداشتیم که بچه‌های ما روی یک کشتی باشند و دزدان دریایی آن را ببرند، این نتیجه روحیه و تعهد و آموزشی است که سردار ناظری در این بچه ها نهادینه کرده است.

امروز یگان ویژه اباعبدالله الحسین(ع) بیش از ۳۰ عملیات در آبهای بین المللی و خلیج فارس انجام داده که نمی‌توان اعلام کرد. امروز کسی جرات ندارد که کشتی ما را بگیرد زیرا می داند که ما هم کشتی آنها را می‌گیریم و این کار همین بچه‌ها است.

آخرین دیدار من با حاج محمد چند روز قبل از شهادتش بود، لباس زیتونی یک سره‌ای پوشیده و به دفتر من آمده بود و می خواست با سردار فدوی گفتگو کند، در آن زمان من جاشین سردار فدوی بودم، دست من را گرفت گفت بیا بنشینیم و عکس بگیریم و به سردار راستی گفت حاج احمد عکس بگیر این شاید آخرین عکس ما باشد!

۲۱۲۲۰