شهر خبر

کتاب خواندنی وزیر احمدی‌نژاد درباره بهائیت و افشاگری رفتارهای بهایی‌گری!

نویسنده کتاب "فراسوی مه" گفت که این کتاب گزارشی مستند از چگونگی شکل گیری اندیشه بابیه است.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، کتاب فراسوی مه به نویسندگی سیدعلی موجانی و علی اکبرصالحی در قالب 707 صفحه با موضوع نگرشی بر چگونگی برآمدن بابیان به چاپ رسیده که با توجه به حضور سیدعلی موجانی در غرفه انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب، دقایقی با او درباره این اثر  گفتگو کردیم.

سیدعلی موجانی از اجرای این پروژه به صورت مشترک گفت و توضیح داد: پروژه مشترک من و آقای صالحی، درباره ریزش بابیان طی ۱۷۰ سال گذشته است که به رشته تحریر در آوردیم. در این اثر رفتار‌های اجتماعی و سیاسی که به بهایی‌گری معروف است، برای مخاطبان آشکار می‌شود.

وی گفت: کتاب، گزارشی مستند از چگونگی برخاستن اندیشه بابیه است که در ادامه حرکت خود، به جریان بهایی‌گری تبدیل شد. در این گزارش سعی شده یک تصویر مبنی بر اسنادی داده شود که درست در زمان بروز ماجرا تولید شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت بسیاری از روایت‌ها و داستا‌ن‌هایی که در رابطه با بابیت و بهاییت داریم به زمان تولد این جریان و رشد این جمعیت مرتبط نیست، بلکه سال‌های بعد نوشته شده و در واقع تمامی اثر‌ها چه آنان که توسط بهایی‌ها و بابیان نوشته شده، چه آثاری که محققین غربی نوشتند و چه کتبی که توسط دولت‌های ایران و گروه‌های ایرانی که مخالف بابیان و بهایی بودند در طی ۱۵۰ سال اخیر انتشار پیدا کرده است سند چندانی ندارد.

نویسنده کتاب فراسوی مه در ادامه گفت: عموم این آثار گزارشی را از واقعه‌ای که پیش از زمان خود اتفاق افتاده بیان می‌کنند و در واقع سندی برای اثبات ادعایشان ندارند، اما در این پژوهش مشارکتی، ما اسنادی پیدا کردیم که دقیقاً مربوط به وقتی است که این زد‌ و خورد‌ها و تبلیغات اتفاق افتاده است. این پژوهش دقیقاً برای زمان واقعه است.

موجانی در این کتاب اشاره دارد به این که: سید باب در شیراز ظهور کرد و مدعی شد امام زمان است و بعد از آن خیزش به وجود آمد و تکاپو در ایران و عراق شکل گرفت، برای این که مردم در انتظار ظهور امام زمان بودند. تا سال ۱۲۶۸ بعد از زد‌ و خورد‌های زیاد بابیان از ایران پراکنده شدند و عده‌ای هم تبعید شدند به بغداد از آن زمان به بعد این جریان عنوان بابیت را پیدا کرد و بعدها تبدیل به بهائیت شد.