شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام

زمزمه مذاکره ۲ جانبه ایران و آمریکا / این کار خلاف اصول انقلاب نیست

روزنامه اعتماد نوشت:حل مشکل تحریم‌ها و احیای برجام در گروی مذاکره دوجانبه ایران و امریکاست. ایجاد این ارتباط برخلاف اصول انقلابی ایران نیست،

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اسماعیل گرامی مقدم در روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان ذوب رفتار منجمد با غرب خواستار مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا شد و نوشت: موضوع ایجاد ارتباط با امریکا، طی دهه‌های اخیر همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های پیش روی کشور بوده است؛ پرونده‌ای که بسیاری از تحلیلگران معتقدند حل آن، بخش قابل‌توجهی از مشکلات کشور را حل‌وفصل کرده و فرصتی ویژه در اختیار ایران قرار می‌دهد تا برنامه‌هایش برای رشد و توسعه پایدار را محقق سازد.

مهمترین محورهای این یادداشت را می خوانید:

* چهره‌های اصولگرا، همواره چهره‌های اصلاح‌طلب را به این دلیل که از بهبود مناسبات ارتباطی با غرب صحبت می‌کردند؛ غربگرا، خودفروخته و وابسته به غرب معرفی می‌کردند.

* اشاره‌های گاه و بیگاهی از سوی برخی مقامات نزدیک به رییس‌جمهوری درباره مذاکره حقوقی با امریکا مطرح می‌شود که می‌توان آن را به منزله احتمال تغییر در برخی راهبردها تفسیر کرد.

*سال‌هاست که کارشناسان اعلام می‌کنند حل مشکل تحریم‌ها و احیای برجام در گروی مذاکره دوجانبه ایران و امریکاست. ایجاد این ارتباط نه تنها برخلاف اصول انقلابی کشور ایران نیست، بلکه می‌تواند تقویت‌کننده راهبردهای کشور هم باشد.

* اما پرسش مهم این است، چرا این راهبرد درست را در یک سطح بالاتر امتحان نکنیم؟ چرا بحرانی که در روابط ایران و امریکا شکل گرفته را در عین مصلحت، احترام متقابل و توجه به اصول انقلابی حل‌وفصل نکنیم؟

*وقتی پرونده هسته‌ای حل شود، هم مطالبات مورد نظر غرب پاسخ داده می‌شود و هم ایران تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارد. به بازار نفت باز می‌گردد، تولید رونق می‌گیرد، سرمایه‌گذاری خارجی جلب می‌شود و نهایتا آمارهای اشتغالزایی افزایش پیدا می‌کند.

* مهم‌ترین ویژگی مذاکره دوجانبه با امریکا آن است که واسطه‌ها حذف می‌شوند. اروپایی‌ها که سال‌ها تصور می‌شد در مساله برجام می‌توانند بی‌طرف عمل کنند، نشان دادند که فاقد توانایی و نفوذ لازم هستند.  

*انعکاس ثبات در مناسبات ارتباطی مردم با نظام حکمرانی هم مشاهده خواهد شد. وقتی مردم امید بیشتری داشته باشند، حمایت بیشتری از سیستم می‌کنند. بنابراین مشارکت بیشتری در انتخابات خواهند داشت و نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی و... حساس می‌شوند.