شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیگار#قیمت#هزار تومان#قاچاق

چگونه سیگار بسته‌ای ۳ تومان قشر ضعیف را می‌کشد

چگونه سیگار بسته‌ای ۳ تومان قشر ضعیف را می‌کشد

پرهام‌فر معاون پیشگیری ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز  درباره قاچاق سیگار اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای با یک گزاره و شعار نادرست و غلط که باید مصرف سیگار را با افزایش قیمت، کاهش دهیم، جاده‌ای به سمت پرتگاه قاچاق برای سیگار ساختند. هر بار که حرف از افزایش مالیات سیگار مطرح می‌شود این اظهارات به‌طور مستقیم مطرح می‌شود و متأسفانه با همین گزاره نصف و نیمه مالیات بر سیگار را وضع کردند اما افزایش قیمت سیگار قواعد و فرمول مشخصی دارد و باید قیمت آن با حداقل حقوق کارگر و نسبت به سبد خانوار تعیین شود.

پرهام‌فر ادامه داد: با افزایش قیمت سیگار به قشر ضعیف آسیب وارد شد. ما نگران قاچاق سیگار با برند خاص که قیمت هر بسته آن ۱۰۰ هزار تومان است نیستیم، بلکه نگران قاچاق سیگار با قیمت هر بسته ۳ هزار تومان هستیم که محتوای آن پلیمر و مضر به‌سلامتی شهروندان و کشنده است و قشر مصرف‌کننده آن‌هم قشر ضعیف جامعه هستند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم قاچاق ورودی گفت: حجم قاچاق ورودی بین ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار در نوسان است و در سال‌های گذشته قاچاق از دو مسئله نرخ ارز در بحث قاچاق خروجی و ممنوعیت واردات ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا بسیار آسیب دید.

در ادامه سیروس دشتی - مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی و پایگاه خبری و نشریه بازار کار علاوه بر موضوعاتی که به‌صورت مستقیم در حوزه اشتغال نقش دارند، بر عوامل و موضوعات دیگر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... که در بازارکار کشور نقش‌آفرین هستند نیز می‌پردازد گفت: در این راستا ده‌ها نشست در موضوعات، فاکتورهای و مؤلفه‌های اثرگذار اقتصادی مثل حقوق و دستمزد، تورم، اقتصاد مناطق مرزی، مشاغل آینده، آینده مشاغل، زیست‌بوم اشتغال و... برگزار کرده و همچنین برای آینده برنامه‌ریزی کرده است.

وی با تصریح اینکه یک میلیارد دلار کالا به بیکاری ۱۰۰ هزار نفر می‌انجامد گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با همکاری ستاد مبارزه کالا و ارز ریاست جمهوری به موضوعات مختلف و طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط و موردعلاقه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود نماید و این ستاد را در راستای اهداف بلند خود برای توسعه کشور به‌ویژه در حوزه اشتغال و کارآفرینی یاری نماید.